Ezzel azonban nincs vége az átadásoknak:
kedden hivatalosan is megindulhat a forgalom az M44-es autótút Szentkirály és Lakitelek között szakaszán, erről tájékoztatott az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Már márciusban lezárult a műszaki átadás-átvétel folyamata, így csak idő kérdése volt, hogy mikor vehetik birtokba a hazai autósok.
Már csak egy szakasz maradt Békéscsaba bekötéséből
A Békéscsabát az országos gyorsforgalmi hálózatban bekötő M44 munkálatai 2016 óta folynak, amelyek eddig négy ütemben valósultak meg:
- az első, a Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszt 2019-ben adták át,
- majd 2020-ban készült el a Kondoros és Békéscsaba közötti 17,6 kilométer hosszú rész,
- a Lakitelek és Tiszakürt közötti mintegy 10 kilométer hosszú szakaszt az új Tisza-híddal 2021 decemberében helyezték forgalomba,
- és a most kedden átadásra kerülő Szentkirály–Lakitelek közötti 4,6 km hosszúságú szakasz.
Ezzel már közel 95 km készül el a Békéscsabáig tartó 125 kilométeres gyorsforgalmi útból. Az M5-ös autópályához becsatlakozó, utolsó 32,2 km-es szakasz kivitelezése 2022 nyarán indult el a Hódút beruházásában. Ha a kivitelezőnek sikerül tartania a határidőket, akkor 2025 elejére teljessé válhat Békéscsaba gyorsforgalmi bekötése az országos hálózatba.
Épül az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás között
Eddig már 118 kilométer elkészült a korábban halálútként is emlegetett 4-es főút továbbfejlesztésével létrejövő M4-esből, amelyen jelenleg 34,29 kilométeren zajlanak munkálatok.
A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasz valahogy átcsusszant a 2022 nyarán elrendelt beruházási stopon,
így a kivitelezés 2023 júniusa óta tart. A 133,9, milliárdból megvalósuló projektre a közbeszerzést elnyerő Duna Aszfaltnak 36 hónap áll a rendelkezésére, tehát valamikor 2026 közepén fejeződhet be. Ha az is meglesz, akkor már csak a Kisújszállás Berettyóújfaluig tartó 60 kilométeres etap fog hiányozni az M4-esből, amelynek az előkészítése nem állt le.
Nyíregyháza és Szatmárnémeti között jöhet létre a gyorsforgalmi kapcsolat az M49-essel
Az M49-es autót összesen 45 kilométer hosszon teremt új közlekedési kapcsolatot Nyíregyháza és a román határ, illetve Szatmárnémeti között, itt 2023 elején indultak el a munkálatok, ugyancsak a Duna Aszfalt jóvoltából. A beruházás két részletben zajlik, a nagyobb 28,15 kilométeres Ököritófülpösig tartó szakaszon jelenleg is zajlik a munka, ennek befejezését az építési és közlekedési minisztérium 2026 őszére ígéri. A tárca most azt írta kérdésünkre, hogy második ütem (Ököritófülpös–országhatár) kivitelezésére irányuló közbeszerzési eljárás folyamatban van, az eredményes eljárást követően a vállalkozási szerződés legkorábban 2024 nyarán léptethető hatályba, miután a kormány biztosítja a megvalósításhoz szükséges forrást.
Alagútfúrás nehezíti a munkát az M85-ösön, amely idén elérheti az országhatárt
Évek óta tart az M85-ös autóút Sopron és országhatár közötti 3,95 kilométeres szakaszának megépítése. Mivel a szakaszon egy 780 méter hosszú alagút is épül, rendkívül költséges a kivitelezése. Eredetileg 49,9 milliárd forintért tervezte megvalósítani a Dömper Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta konzorciuma, azonban a legutóbbi hírek szerint 4,5 milliárd forinttal drágult. Ennek a beruházásnak az átadása idén várható, 2024 őszén.
Befejeződik az M6-os építése
Az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti szakaszára még 2020-ban kötötte meg az állami Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelezési szerződést a Strabag és a Duna Aszfalt alkotta konzorciummal nettó 88,6 milliárd forintért. A munkák befejezési határideje 2024. január, ám egyelőre várat magára a horvát csatlakozás kiépítése, bár időközben ott is elkezdődtek a munkálatok a hiányzó 4,5 kilométeren. Ha az is elkészül, akkor 2025-re Budapesttől egészen a bosnyák határig végig autópályán lehet közlekedni.