Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Rekord: soha nem fogyott annyi benzin a nagy hazai kutakon, mint idén


Az év első háromnegyed éve alatt rekordszintre emelkedett a márkás kutak benzin- és gázolajforgalma – írja a Népszava a legnagyobb töltőállomás-láncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) összesítése alapján.

Fotó: Rostás Bianka/Telex

  • Az első három negyedév alatt 41 százalékkal több 95-ös benzin fogyott az előző év hasonló időszakához képest. A termékből közel 1168 millió litert adtak el. Ezt az értéket csak a 2007-es érték haladta meg, amikor 1194 liter fogyott.
  • Normál gázolajból 37 százalékkal többet vásároltak a több mint ezer márkás – szakkifejezéssel „színes” – hazai kúton. A termékből 2,1 milliárd litert adtak el, ami soha nem látott szint.
  • A prémiumbenzinek iránti kereslet viszont 41 százalékkal csökkent, és a 139 millió literes szintre esett vissza. A kiemelt minőségű gázolajból a 2021 januárja és szeptembere közötti időszakhoz képest 35 százalékkal kevesebb, 143 millió liter fogyott.
  • A két ellentétes folyamat következtében az összes benzin iránti kereslet „csak” 23 százalékkal nőtt, 1307 millió liter kelt el. Ez a mennyiség szintén abszolút rekord.

Az abszolút rekordot többnyire 2022 első, a 95-ös benzin esetében a második negyedév hozta. Szakértők a rekordszintű forgalmat, illetve a hatósági áras alaptermékek emelkedési ütemét egyértelműen a tavaly november közepén literenként 480 forintban meghúzott üzemanyagársapkával magyarázzák. A piaci tarifák ugyanis ezt az elmúlt időszak során rendre több száz forinttal meghaladták. Vagyis bár a 480 forintos árkorlát a döntés és a bevezetés időszakában rekordárnak számított, a piaci árak elszabadulása miatt a közlekedők mégis olcsónak érzik. Miután sokan tartanak is a hatósági árak eltörlésétől, így a lehető legtöbbet igyekeznek tartalékolni.

Ezt az elméletet támasztja alá, hogy amikor a kormány megvonta a hatósági áras tankolás jogát a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi, illetve 7,5 tonnánál nehezebb hazai járművektől, majd a külföldiektől, végül pedig a céges autóktól, úgy a fogyasztás emelkedési üteme is némiképp enyhült.

Ebben az időszakban az autósok leszoktak a nagy láncokhoz nem tartozó, márka nélküli kutakról, amelyeknek a forgalma csak 8-10 százalékkal emelkedett. Feltehetően azért, mert az autósok jelentős része inkább a könnyebben megközelíthető, kényelmesebb és adott esetben több szolgáltatást is nyújtó kutakat választotta.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük