Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Már magyar rendszámmal is büntetlenül gyorshajthatunk Ausztriában


Címlapkép: asfinag.at

Ausztria autópályáin jelenleg 130 km/h a megengedett maximális sebesség. Az osztrákok 2002 óta nem csak közlekedésbiztonsági okokból korlátozzák a megengedett sebességet. A nagyvárosok környékén kijelölt IG-L (Immissionsschutzgesetzes-Luft) zónákban szmogriadó esetén maximum 100 km/h-s sebességgel szabad haladni, mivel az alacsonyabb sebesség kisebb fogyasztást eredményez, így kevesebb nitrogén-oxid és szálló por kerül a levegőbe. Az IG-L korlátozás túllépéséért ráadásul különösen magas, akár 2000 eurós büntetésre is számíthat a gyorshajtó, környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt. IG-L zónák találhatók például a Linz (A1), Salzburg (A1, A10), Graz (A9, A2) és Tirol (A12, A13) melletti autópályákon, valamint ideiglenesen rövidebb szakaszokon Klagenfurt (A2) és Vorarlberg (A14) közelében.

Először 2018-ban merült fel a kérdés, hogy milyen alapon büntetik az IG-L zónákban a tisztán elektromos autókat, melyek zéró lokális emisszióval rendelkeznek. A szabályozás némi késéssel, de igyekszik a technológiai fejlődés nyomába érni, ezért 2019 nyarától a hidrogén tüzelőanyagcellás és akkumulátoros tisztán elektromos járművek mentesültek a sebességkorlátozás hatálya alól.

A 2019-ben bevezetett engedmény azonban – technikai okokból – kizárólag az osztrák rendszámos autókra vonatkozott, a rendszer ugyanis automatikusan küldi ki a büntetést a gyorshajtóknak, így csak az osztrák nyilvántartásban elektromosként regisztrált járművek mentességét volt képes kezelni.

Természetesen az Ausztriába gyakran utazó villanyautósok nem vették jó néven a kivételezést, ezért 2020-ban egy német Tesla-tulajdonos szándékosan begyűjtött egy büntetést, és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozva az Európai Unióhoz fordult. Az Európai Bizottság döntött, 2021. január 19-től a külföldi tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet.

Az ADAC beszámolója szerint az E-re végződő német rendszámmal rendelkező tisztán elektromos autók tulajdonosai már nem fognak büntetést kapni, de a szintén E végű rendszámra jogosult, legalább 50 km elektromos hatótávra képes PHEV modelleknek továbbra is be kell tartani az IG-L korlátozást.

A technikai megoldásról egyelőre nem találtunk információt az osztrák hatóságok honlapján, így nem tudjuk, hogy előzetes regisztrációval, esetleg utólagos fellebbezéssel mentesülhetnek a külföldi villanyautósok a büntetés alól. Amennyiben sikerül tisztázni ezt a kérdést, frissítjük a cikket.

/villanyautosok.hu/