Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Új autópálya épül itthon, eléri majd az országhatárt is

Címlapkép: Getty Images

Hamarosan elkezdődhetnek az M6 autópálya Bóly-Ivándárda közötti szakaszán a kivitelezési munkálatok. Jelenleg a kivitelező kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárásban benyújtott ajánlatok bírálata van folyamatban. A közbeszerzési eljárás ajánlati felhívása 2020. február 10-én jelent meg, míg az ajánlatok benyújtási határideje 2020. június 30. volt. A Bóly–Ivándárda (országhatár) közötti szakasz megépítésének előkészületei az M6-os autópálya folytatásaként zajlanak. További jó hír, hogy a határ másik oldalán, Horvátországban már megkezdődött az Eszék és a magyar határon lévő Pélmonostor közötti autópálya-szakasz építése. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szakembereit kérdezte az aktualitásokról.

Már nem kell sokáig várnunk az M6 autópálya Bóly-Ivándárda (horvát országhatár) közötti szakaszának megépülésére. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2020. február 10-én közzétette a közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását. A pályázók 2020. június 30-ig adhatták be az ajánlataikat. A jövőbeli nyertesnek a 192+200-as és a 212+139-es kilométer szelvények között kell kiviteleznie az autópálya befejező szakaszát. Ezzel a sztráda végre eléri majd a horvát határt.

A területszerzés még nem zárult le, a területszerzés előrehaladása jelenleg 98százalékos. A régészeti próbafeltárásokat 2019 augusztusa és 2019 októbere között végezte a Várkapitányság Nonprofit Zrt., és a régészetileg vizsgálható terület gyakorlatilag az egész nyomvonalat lefedte. A szakemberek összesen 15 darab régészeti lelőhelyet vizsgáltak meg, valamint egy új lelőhelyet is azonosítottak. Ezen lelőhelyek próbafeltárása során nagy mennyiségű, intenzív területi szóródású, örökségvédelmi szempontból értékes és több esetben unikális régészeti jelenséget tártak fel: késő neolitikus körárok rendszert (Lengyeli-kultúra), valamint érmekkel keltezett Árpád-kori és vaskori (kelta) településrészleteket

– tájékoztatta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a HelloVidéket.

A NIF Zrt., mint beruházó, az Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelései alapján végzi feladatait. A beruházáshoz kapcsolódóan közmeghallgatásra, illetve lakossági tájékoztatóra a kivitelezés megkezdését megelőzően kerülhet sor. Ahogy az a hozzánk eljuttatott válaszokból kiderült, a NIF Zrt. jelenleg nem rendelkezik a kivitelezéshez szükséges forrás biztosításának időpontjával kapcsolatos információkkal.

Közben azonban a határ másik oldalán, Horvátországban is elkezdődtek az autópálya-szakasz építési munkálatok. Úgy tudjuk, a horvát tervek szerint az A5-ös autópálya eszéki Dráva-híd és Pélmonostor közötti szakasza 2022 nyarára épülhet meg. A magyar határig tartó folytatás kivitelezése jövőre, 2021-ben kezdődhet és a legjobb forgatókönyv alapján 2023-ig fejeződhet be. Ennek az autópálya-szakasznak a megvalósítását azonban nem véletlenül kezeli kiemelt prioritásként a horvát kormány: a szakasz ugyanis fontos részét képezi az úgynevezett 5C közlekedési folyosónak.

Ahogy arról már korábban is beszámoltunk, az M6-M60-as csomóponttól a horvát országhatárig futó szakasz 2×2 sávos gyorsforgalmi lesz, fizikai elválasztással. A Bóly és Ivándárda közötti rész hossza közel 20 kilométer, egy komplex pihenőhelleyl Nagynyárádnál, egy vasútvonalon átívelő 67 méteres szabadnyílású híddal, egy komplex ellenőrző hellyel (két híddal, két tengelysúlymérővel és parkolókkal) Ivándárdánál, valamint egy mérnökségi telep építésével az 57-es főút és az 56113-as

mellékút kereszteződésénél (irodaépülettel, hídmérleggel, üzemanyagtöltővel és parkolókkal). A beruházásban továbbá három darab, külön szintű csomópont jön létre:

  • az M6 és az M60-as elválásánál;
  • Bóly keleti részénél;
  • és Villánynál.

Közben az „M60 Pécs-Barcs országhatár közötti szakasz előkészítése” projekt keretein belül folytatódik az M60 gyorsforgalmi út tervezése, amely Pécstől Barcs érintésével egészen a magyar–horvát határig vezet majd. A projekt során a mintegy 64,4 kilométer hosszú szakaszra a környezetvédelmi hatástanulmány és a megvalósíthatósági tanulmány elkészült. A környezetvédelmi engedély kiadásra került a Pécs–Barcs közötti szakaszra.

Az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) új elrendelése alapján a Pécs–Szigetvár (Nyugat, 6607 jelű úti csomópontig visszakötéssel a 6. számú főútra) közötti szakasz engedélyezési terveit szükséges elkészíteni. A tervek elkészítésére és az engedélyek beszerzésére irányuló tervezési munkát augusztus elején a közbeszerzésen nyertes UNITEF-83 Zrt. és az UTIBER Kft. együttesen megkezdte. A Szigetvár-Barcs szakaszt az ITM tovább tervezési feladat elrendelése nem tartalmazza, annak előkészítése későbbi ütemben történhet

– informálta a HelloVidéket a NIF Zrt.

Az ország dél-dunántúli térsége már régóta vár erre a fejlesztésre: a vállalkozók, az önkormányzatok és a lakosság is a gazdaság fellendülését, a versenyképesség fokozását, valamint munkahelyteremtést vár leginkább az M60-as út folytatásától. A korábbi tervek arról szóltak, hogy a beruházás majd várhatóan két ütemben valósul meg: első ütemben az igen komoly forgalmat bonyolító Pécstől Szigetvárig mintegy 33 kilométeren, míg a második ütemben Szigetvár és Barcs között mintegy 32 kilométeren. A teljes nyomvonal így végül 64,4 kilométer lesz.

/www.hellovidek.hu/