Több feladatot adna a kormány a hálapénzt elfogadó orvosokra vadászóknak: az egészségügyben dolgozók szélesebb körére terjesztenék ki a korrupció leleplezését és megelőzését célzó megbízhatósági vizsgálatot. Erről egy friss, 77 oldalas, belügyi tárgyú törvényjavaslat egyik pontja rendelkezik – és ez csak egy a tizenegy, nagypéntek előtt késő este benyújtott kormányzati előterjesztésből.
Az indoklás szerint „a kormány kiemelt feladatnak tekinti az állam iránti bizalom növelését, ennek részeként a közigazgatás korrupcióval szembeni ellenálló képességének erősítését a korrupciós kockázatok azonosítása, csökkentése és a korrupciós cselekmények felderítése útján”.
A javaslat alapján a megbízhatósági vizsgálat célja annak megállapítása, hogy az azzal érintett eleget tesz-e a jogszabályban előírt hivatali, illetve jogszabályban, kollektív szerződésben, üzemi megállapodásban, valamint munkaszerződésben előírt munkaköri kötelezettségének.
A már korábban az ellenőrzési körbe bevont orvosok után tehát a megbízhatósági vizsgálat kiterjedne az egészségügyi ellátást nyújtó vagy ellátás nyújtásában közreműködő egészségügyi dolgozóra vagy egészségügyben dolgozóra is – függetlenül a foglalkoztatási jogviszonytól.
Mentesülnek a megbízhatósági vizsgálat alól az egészségügyben dolgozó tanulók, az egyházi egészségügyi szolgáltatók és az önkormányzatokkal szerződött vállalkozó vagy magánorvos háziorvosok is. A honvédelmi egészségügyi szolgáltatóknál pedig csak a „civil” lakosságot ellátókat érintené.
Az orvosok megbízhatósági vizsgálatát a hálapénztilalom, vagyis 2021 óta a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) látja el – amellett, hogy a rendvédelmi, államigazgatási szektorokban dolgozókat is védi és „szűri”. Az NVSZ tavaly nyárig közel 250 egészségügyi dolgozó ellen kezdeményezett eljárást vesztegetés miatt.
A módosító tartalmaz „a kapcsolati erőszak elleni küzdelmet erősítő” elemeket is. Ez annyiban meglepő, hogy a kormány eközben hevesen ellenáll annak, hogy 11 évvel az aláírása után ratifikálják a nők elleni és a családon belüli erőszak elleni Isztambuli Egyezményt, mert utalást tartalmaz a genderre és a migrációra.
A most benyújtott javaslat rögzíti, hogy a megelőző távoltartás technikai eszközzel történő ellenőrzése hatékony eszköz a távol tartó rendelkezés ellenőrzésére, és csökkenti az ismétlődő jogsértések kockázatát. Ez a távoltartottra szerelt nyomkövetőt jelent, amiért ezentúl az illetőtől pénzt is kérnek.
A módosítás nyomán a krízisközpontba vagy titkos menedékházba befogadott esetén az intézmény is jogosult lenne a megelőző távoltartást kezdeményezni. Azt a javaslat is megállapítja amúgy, hogy a mai technológia (helymeghatározás, nyomkövetők) mellett ezen intézmények titkossága, védelme nehéz.
Arról korábban a HVG is írt, hogy évről évre emelkedik a megelőző távoltartásra vonatkozó kérelmek száma, ám a bíróságok csak az esetek nagyjából felében rendelik el azt. Például 2023-ban 3899 esetben nyújtottak be ilyen kérelmet, és csak 2158 esetben rendelték el a megelőző távoltartást a bíróságok.
Csaknem tucatnyi törvény- és jogszabály-módosító javaslatcsomagot nyújtott be a kormány, összesen több száz oldalon keresztül.
Több feladatot adna a kormány a hálapénzt elfogadó orvosokra vadászóknak: az egészségügyben dolgozók szélesebb körére terjesztenék ki a korrupció leleplezését és megelőzését célzó megbízhatósági vizsgálatot. Erről egy friss, 77 oldalas, belügyi tárgyú törvényjavaslat egyik pontja rendelkezik – és ez csak egy a tizenegy, nagypéntek előtt késő este benyújtott kormányzati előterjesztésből.
Az indoklás szerint „a kormány kiemelt feladatnak tekinti az állam iránti bizalom növelését, ennek részeként a közigazgatás korrupcióval szembeni ellenálló képességének erősítését a korrupciós kockázatok azonosítása, csökkentése és a korrupciós cselekmények felderítése útján”.
A javaslat alapján a megbízhatósági vizsgálat célja annak megállapítása, hogy az azzal érintett eleget tesz-e a jogszabályban előírt hivatali, illetve jogszabályban, kollektív szerződésben, üzemi megállapodásban, valamint munkaszerződésben előírt munkaköri kötelezettségének.
A már korábban az ellenőrzési körbe bevont orvosok után tehát a megbízhatósági vizsgálat kiterjedne az egészségügyi ellátást nyújtó vagy ellátás nyújtásában közreműködő egészségügyi dolgozóra vagy egészségügyben dolgozóra is – függetlenül a foglalkoztatási jogviszonytól.
Mentesülnek a megbízhatósági vizsgálat alól az egészségügyben dolgozó tanulók, az egyházi egészségügyi szolgáltatók és az önkormányzatokkal szerződött vállalkozó vagy magánorvos háziorvosok is. A honvédelmi egészségügyi szolgáltatóknál pedig csak a „civil” lakosságot ellátókat érintené.
Az orvosok megbízhatósági vizsgálatát a hálapénztilalom, vagyis 2021 óta a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) látja el – amellett, hogy a rendvédelmi, államigazgatási szektorokban dolgozókat is védi és „szűri”. Az NVSZ tavaly nyárig közel 250 egészségügyi dolgozó ellen kezdeményezett eljárást vesztegetés miatt.
A módosító tartalmaz „a kapcsolati erőszak elleni küzdelmet erősítő” elemeket is. Ez annyiban meglepő, hogy a kormány eközben hevesen ellenáll annak, hogy 11 évvel az aláírása után ratifikálják a nők elleni és a családon belüli erőszak elleni Isztambuli Egyezményt, mert utalást tartalmaz a genderre és a migrációra.
A most benyújtott javaslat rögzíti, hogy a megelőző távoltartás technikai eszközzel történő ellenőrzése hatékony eszköz a távol tartó rendelkezés ellenőrzésére, és csökkenti az ismétlődő jogsértések kockázatát. Ez a távoltartottra szerelt nyomkövetőt jelent, amiért ezentúl az illetőtől pénzt is kérnek.
A módosítás nyomán a krízisközpontba vagy titkos menedékházba befogadott esetén az intézmény is jogosult lenne a megelőző távoltartást kezdeményezni. Azt a javaslat is megállapítja amúgy, hogy a mai technológia (helymeghatározás, nyomkövetők) mellett ezen intézmények titkossága, védelme nehéz.
Arról korábban a HVG is írt, hogy évről évre emelkedik a megelőző távoltartásra vonatkozó kérelmek száma, ám a bíróságok csak az esetek nagyjából felében rendelik el azt. Például 2023-ban 3899 esetben nyújtottak be ilyen kérelmet, és csak 2158 esetben rendelték el a megelőző távoltartást a bíróságok.
Megreformálnák a védelmi és biztonsági célú lakossági riasztási rendszert is, hogy a jelenlegi riasztási és veszélyhelyzeti SMS-tájékoztatáshoz képest fejlettebb technikára váltsanak. Ez veszélyhelyzet esetén
egy meghatározott földrajzi területen belül a hálózatra csatlakozott mobilokon riasztási üzenetek megjelenítését tenné lehetővé.
Egy másik javaslat a bürokráciacsökkentésre hivatkozva megszüntetné a tb-kiskönyvet. A papíralapú, fizikai dokumentumot egy elektronikus lekérdezőfelület váltaná fel. Ezen elérhető és lekérdezhető lesz a biztosítási jogviszony, valamint az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz adatai.
Egy, a digitális államhoz kapcsolódó módosító szerint 2027. január 1-jétől a házasságkötési szándékot elektronikusan is be lehet jelenteni. Egy másik közlekedési törvényeket írna át. Érdekesség, hogy ez törli a törvényből, hogy a MÁV Zrt. a Budapest–Belgrád-vasútvonal esetében a vasútipályahálózat-működtető.
Egy másik javaslat szerint a középfokú végzettségű kisgyermeknevelők és bölcsődei dajkák is kaphatnak pedagógusigazolványt. Egy további javaslat állami vagyont adna ingyen önkormányzatoknak – Gödön egyet, Esztergomban ötöt. Egy másik javaslat alapján pedig
a kormány a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központon keresztül nyújthat turisztikai és vendéglátóipari támogatást, hitelt és kölcsönt.