Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Szigorítás jön a magyar rendszámoknál: ennyi autót érint a változás


Szeptember elsejétől átalakul a zöld rendszámok rendszere Magyarországon: csak a tisztán elektromos és a nulla károsanyag-kibocsátású autók kaphatnak zöld rendszámot. Ennek értelmében bizonyos típusú elektromos autóknak nem jár a zöld rendszám és az ahhoz kapcsolódó kedvezmények sem – írja az Autoszektor.hu.

Egy rendszám, több kategória

Az autókon látható zöld rendszámból csak egyfajta létezik, viszont azok az autók, amelyek mostanáig megkapták, több kategóriába sorolhatók környezetvédelmi szempontból. Ez azt jelenti, hogy maga a zöld rendszám nem szűnik meg, de szűkül azoknak a gépjárműveknek a köre, amelyek a jövőben megkaphatják.

  • A tisztán elektromos meghajtású, 5E osztályba sorolt autók kizárólag elektromos árammal működnek, és csak villanymotor van bennük. Nem bocsátanak ki kipufogógázt, így helyben ez a kategória a legkörnyezetbarátabb. Ezek az autók továbbra is kaphatnak zöld rendszámot.
  • A külső töltésű, azaz plug-in hibridben (5P) van benzinnel vagy dízellel működő robbanómotort, de rendelkezik kívülről, konnektorból feltölthető akkumulátorral. Elektromos üzemben legalább 25 kilométert képes megtenni. Szeptembertől ilyen kocsi már nem kaphat zöld rendszámot.
  • A növelt hatótávolságú plug-in hibridek (5N) szintén rendelkeznek robbanómotorral, külső áramforrásból feltölthető az akkumulátoruk, hatótávolságuk tisztán elektromos hajtással legalább 50 kilométer. Szeptembertől ezek az autók sem kaphatnak zöld rendszámot.

A kevésbé környezetkímélő tulajdonságokkal rendelkező autók zöld rendszámait legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni a tulajdonosnak fehér alapszínű rendszámtáblára.

Nem annyira környezetbarát

A változást leginkább azzal magyarázták, hogy a plug-in hibrid járművek ugyanolyan kedvezményeket kaptak, mint a nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos járművek, viszont környezetvédelmi szempontból közel sincsenek egy szinten. A vizsgálatok szerint a külső töltésű, hibrid gépkocsik háromszor-ötször annyi káros anyagot pufognak ki valós, mindennapi vezetési körülmények között, mint a laboratóriumi mérések során.

Másrészt az elmúlt években elterjedtek azok a plug-in hibrid járművek, amelyek a hagyományos benzines vagy gázolajjal működő autóknál jóval nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek. Így hiába van ezekben a hibridekben rövid távra alkalmas elektromos meghajtás is, összességében lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos benzin- vagy dízelautók. Ezért nem tartják indokoltnak, hogy ugyanolyan kedvezményeket kapjanak a plug-in hibridek, mint a tisztán elektromos autók.

És hogy mik ezek a kedvezmények? Az sokan tudják, hogy zöld rendszámmal a legtöbb helyen ingyenes a parkolás – bár ezt több városban már megszüntették –, de van sok más egyéb kedvezmény is: nincs gépjárműadó, cégautóadó, átírási illeték és regisztrációs adó. Ezeket a kedvezményeket a plug-in hibridek nem élvezhetik majd, ráadásul valószínűleg nem 2026 novemberétől, hanem már most szeptembertől.

42 ezer autót érint a szigorítás

A Belügyminisztérium legutóbbi adatai szerint 101 840 darab zöld rendszámot adtak ki 2024. június végéig. Ebből:

  • tisztán elektromos gépkocsi (5E): 59 209 darab;
  • növelt hatótávolságú, külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (5N): 29 646 darab;
  • külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi (5P): 12 358 darab;
  • egyéb nulla kibocsátású gépkocsi (5Z): 8 darab;
  • környezetkímélő motorkerékpár: 583 darab.

Az adatokból látszik, hogy bő két év alatt több mint 42 ezer zöld rendszámot kell fehérre cserélni – plusz a június és szeptember között kiadottak. Ez egyébként a jelenlegi zöld rendszámos járműállomány mintegy 41 százaléka.

Időközben az is kiderült, hogy a rendszámcsere költségeit az érintett autók tulajdonosának kell kifizetnie. Egy első-hátsó rendszámtáblapár esetében ez 8500 forintot jelent, míg egyedi rendszámtáblánál 15 ezer forintba kerül. A tulajdonosok választhatnak, hogy csak cserélik a rendszámtáblát zöldről fehérre, vagy új rendszámot kérnek.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük