A MÁV-csoport számára komoly kihívást jelent a menetrend betartása, amely az utóbbi időszak egyik legnagyobb problémájává vált. Bár némi előrelépés tapasztalható, a szeptemberi adatok szerint a vonatok mindössze 75 százaléka érkezett meg pontosan az adott állomáshelyre, ami messze elmarad a kitűzött 90 százalékos céltól – mondta Hegyi Zsolt, a vasúttársaság vezérigazgatója a múlt heti Magyar Vasút 2024 konferencián.
A vezérigazgató az InfoRádióban hangsúlyozta: a késések csökkentése csak akkor megvalósítható, ha előtte részletesen feltárják az okokat. Ennek értelmében a vasúttársaság egyebek mellett adatelemzéseket is végez, hogy világossá váljon, pontosan hol kell beavatkozni a menetrend betartása érdekében. Hegyi Zsolt szintén fontos teendőnek nevezte a pályafelújításokat és a különböző karbantartásokat, melyek nélkül nem érhető el a vasúti közlekedés színvonalának javítása.
Jelenleg Magyarországon nagyjából 7000 kilométer a vasúti közlekedésbe rendszeresen bevont pályaszakasz, és gyakorlatilag mindenhol szükség van a folyamatos korszerűsítésre. Az elmúlt másfél évtizedben alapvetően európai uniós finanszírozásból fejlesztettek több budapesti elővárosi vonalat, de egyes távolsági vonalakon is történtek jelentős felújítások. A MÁV-csoport vezérigazgatója kiemelte:
a következő öt évben kétmilliárd eurós keretből valósítanak meg egy nagyszabású vasútfejlesztési programot,
(egymilliárd euró hitelt ad az Európai Beruházási Bank plusz egymilliárd pedig a központi költségvetésből érkezik), illetve ezen beruházások mellett számos vonalon kezdődnek el karbantartási munkálatok. „Nem minden vasútvonal van olyan állapotban, hogy az alapoktól kelljen újraépíteni, de ettől függetlenül a karbantartásukra ugyanúgy nagy figyelmet kell fordítani” – jegyezte meg Hegyi Zsolt.
Hozzátette: az Európai Beruházási Bankkal még mindig zajlanak a hiteltárgyalások, de a tervek szerint 2025 nyarán megkezdődhetnek az első projektek. Első körben tizenöt vonalon végeznének komplex felújításokat, melyek közül a vezérigazgató kiemelte a
- a Cegléd–Szeged vasútvonal Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszát,
- a Bakonyon átívelő Székesfehérvár–Boba vonalat,
- a szolnoki állomás fejlesztését, hogy gyorsabban haladhassanak át a vonatok,
- a Gubacsi híd újjáépítését az árufuvarozás megkönnyítése érdekében.