Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Már alig tud min spórolni rengeteg család: Cigarettán és alkoholon viszont nem spórolunk


Az emberek kezdenek hozzászokni, hogy hétről hétre magasabb árakat találnak a boltokban. A 24.hu arra volt kíváncsi, vajon ebben az inflációs környezetben mennyire alakítja át vásárlási szokásainkat a fogyasztói árindex jelentős emelkedése?

A NilesenIQ novemberben készített ebben a témában egy reprezentatív régiós kutatást, amely szerint az áremelkedés érzékelése folyamatos, de igen erős a vásárlók promócióérzékenysége. Kiélesedett a figyelmük az árakra, keresik az olcsóbb alternatívákat, hajlamosak akkor és azt vásárolni, amin ár- vagy egyéb kedvezmény van – írja a 24.hu.

A tudatosság elsősorban abban nyilvánul meg, hogy jellemzőbb a tervezés, és a vásárlók mind jobban igyekeznek tartani is magukat a bevásárlólistához, impulzivitást a vásárlásban leginkább egy-egy „kihagyhatatlan” akció okozhat. Ezek a folyamatok és vásárlói reakciók erősödtek fel és formálódtak az inflációs nyomás hatására. A megkérdezettek többsége többet költ élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlására. A többletköltés a nyári hónapokban leginkább a termékek drágulásából eredt – akkor még kevésbé volt jellemző az, hogy kevesebbet vásárolnának egy-egy kategóriából. Nyár végétől azonban megfigyelhető, hogy egyre több termék esetén választjuk a „gazdaságos” megoldást: kevesebbet veszünk vagy épp olcsóbb márkákra térünk át annak érdekében, hogy költéseinket visszafogjuk, de legalább szinten tartsuk.

Vásárlói oldalról azt látják, hogy a fogyasztók (akik egyébként 2–3 üzletbe járnak átlagosan, rendszeresen) érzékelik az üzletek eltérő árszintjét és árazási politikáját is, és 3-ból 2 vásárló (65 százalék) azt mondja, hogy hajlandó akár üzletet is váltani az alacsonyabb árakért. De az is figyelemre méltó, hogy azok között a kategóriák között, ahol a vásárlók nem akarnak spórolni sem a mennyiségen, sem az áron, kezdetektől tartja magát a cigaretta, az alkoholos italok vagy a női higiéniai termékek.

A vásárlóknak van még egy válaszuk az áremelkedésre – a nagybevásárlás, vagy ha úgy tetszik, felhalmozás. Ezzel minden ötödik vásárló élt az elmúlt hónapokban, amit elsősorban az hajtott, hogy tartanak attól, hogy még jobban „elszállnak” majd az árak.

A felhalmozásban leginkább a cukor, liszt és étolaj kategóriákat vették.

Forrás: 24.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük