kifizetes, penz

Itt az új év, és vele egy rakás fontos változás, amelyek mindannyiunk életét érinteni fogják. Összeszedtük, mi minden lép hatályba 2017. január 1-jén Magyarországon.

Dolgok, amik olcsóbbak lesznek

Januártól egy csomó terméknek csökken az áfája, ami a korábbi tapasztalatok alapján hosszabb távon az árakban és így fogyasztók pénztárcáján is érződik. A 27 százalékos áfakulcs januártól több termékcsoport esetén is kisebb lesz:

  • a friss tej, a nyers csirkehús és a tojás esetében (5 százalék);
  • a vendéglátásban, igaz elég sokat kritizált konstrukcióban (csak a helyben, nem munkahelyi étkezdében fogyasztott ételeknél megy le 18 százalékra);
  • az internetnél (első körben szintén 18 százalék), bár ez az Európai Bizottságnak nem tetszik;

Ugyanakkor az áfabeszedés hatékonyságának növelése érdekében a NAV év elejével kiterjeszti az online pénztárgépek rendszerét egy tucat tevékenységi körre, aki pedig ezek után sem ad blokkot és lebukik, az egymilliós bírságot kaphat.

A tankolás szuperolcsósága a múlté

Lassan búcsút inthetünk a rekord olcsó tankolásoknak, ugyanis idén megegyeztek egymással az olajkitermelő országok, és ha túl olcsónak érzik az olaj világpiaci árát, akkor termeléscsökkentéssel szólnak közbe, ahogy ezt már idén is megtették.

Sok szabad hétfőnk lesz

Bár a nagypénteket végül nem nyilvánították munkaszüneti nappá, 2017-ben öt hétfőnk is szabad lesz, így sok hosszú hétvégét kapunk. Kis üröm az örömben, hogy két ünnepnap (március 15., mindenszentek) épp szerdára esik, márpedig a hét közepére beiktatott szünet sosem olyan kedves, mint az, ami a hét elejére vagy végére esik.

Megszűnik az OEP

A közigazgatás buzgó átalakításának esik áldozatul az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, ami valójában nem megszűnik, csak átalakul: Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővé. Az egészségbiztosítási ellátásokkal, a baleseti táppénzzel és az utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladat- és hatásköröket az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság veszi át az OEP-től.

A családosok kapnak egy kis pluszt

2017-től már párhuzamosan is igénybe vehető az első házasok kedvezménye és a családi adókedvezmény. Korábban az első házasok kedvezményének megszűnését jelentette, ha 24 hónapon belül családot alapítottak, a kedvezmény ezentúl ebben az esetben is fennáll 24 hónapig.

A munkavállalóknak és a munkáltatóknak is jut valami

A legnagyobb kormányzati bomba év végén kétségtelenül a minimálbér emelése és a munkáltatói járulékcsökkentés volt. 2017. január 1-től:

  • 127 500 forint a havi minimálbér, és 161 ezer a szakképzettséget igénylő pozíciókban a garantált bérminimum. Ezzel nem mindenki jön jól, de a legrosszabbul keresők azért örülhetnek. Kivéve azok, akiket majd elbocsátanak.
  • Nő a közmunkások bére is, a teljes munkaidőben dolgozók 79 155 helyett 81 530 forintot fognak kapni. A középfokú végzettséget és szakképesítést igénylő munkakörökben 101 480 forintról 106 555 forintra emelnek.
  • Szépen megugrik a polgármesterek javadalma is. Az illetményüket ezentúl a helyettes államtitkári helyett az államtitkári javadalmazáshoz kötik, a változás a legkisebb, 500 fő alatti településeken a legnagyobb, ott lényegében duplázást jelent. Az ő illetményük 69 570 forintról 139 140 forintra emelkedik.
  • Rengeteg minden változik cafeteriafronton. 49,56 százalékra nő az Erzsébet-utalvány, az iskolakezdési támogatás és számos más népszerű juttatás utáni adó, igaz, ezek korlátlanul adhatók lesznek. Változnak a lakáscafeteria szabályai, a munkáltató beszállhat az albérletbe, béren kívüli juttatásként adómentesen adható lesz óvodai szolgáltatás és lakáscélú támogatás, valamint jön a 100 ezres keretösszegű készpénz-cafeteria.
  • A munkáltatói járulékok pedig 5 százalékponttal csökkennek, ami a kormány reményei szerint hozzájárul majd a bérek emelkedéséhez.

Drágulhatnak az élelmiszerek, a házhoz szállított ételek és a menzák

A minimálbér drasztikus emelését sokan nem tudják majd áremelés nélkül kigazdálkodni, ezért jó néhány élelmiszer ára szállhat el. A pékszövetség szerint leginkább a kenyér és péksütemények ára szállhat el, és bár 30 százalékos drágulást is emlegettek, ennél valószínűleg kisebb lesz az emelkedés. Az éttermi áfa csökkenése nem érinti az étel házhoz szállítást és a menzákat, így a minimálbéremelés miatt ott is áremelkedés várható, pont azokat szívatva ezzel, akik a leginkább árérzékenyek.

Nőni fog a minimálbér

A korábbi bruttó 110 000 forintról 127 650 forintra növekszik a minimálbér 2017-ben, miután a kormány megállapodott a szakszervezetekkel. A bérminimum (szakképzett minimálbér) bruttó 129 000 forintról 161 250 forintra nőhet.

Olcsóbb lehet étteremben ebédelni/vacsorázni

Mivel az éttermi étkezés áfája 27-ről 18 százalékra mérséklődik, van rá némi esély, hogy idén valamivel olcsóbban ehessünk a kedvenc éttermeinkben. Ellene szól, hogy a szakács/pincér szakmában már régóta esedékes béremelésekre fordíthatják majd az így megspórolt pénzt a tulajdonosok, így könnyen lehet, hogy a számláink végösszege sok helyen így is ugyanannyi marad.

Az utalványok helyett készpénzt is kaphatunk juttatásként

A SZÉP kártya kedvező adózása ugyan megmarad, de az Erzsébet-utalványoké magasabb lesz. Viszont 2017-től akár készpénz is adható juttatásként kedvezményes adózással, így várhatóan sok munkáltató arra cseréli majd a drágább utalványozást. A készpénz juttatásként adott mértéke évente maximum százezer forint lehet dolgozónként. Magasabb adó terheli majd a tömegközlekedési bérletet, a befizetést az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárba és a képzési támogatásokat is. A közigazgatási határon kívülről munkába járók egy kicsit fellélegezhetnek, mert az eddigi 9 forintos kilométerenkénti adómentes költségtérítés ezután kilométerenként 15 forintra növekszik.

Örülhetnek a kisadózók

A katázás talán a legkedvezőbben adózó vállalkozási forma jelenleg, ám a hatmilliós bevételi határ miatt eddig sokan nem tudták igénybe venni. Ők most örülhetnek, mert a határ 2017-től 12 millióra nő.

1,6 százalékos lesz a nyugdíjemelés

Ez mindenképp emelkedés az előző évi 0,9%-hoz képest, de ha azt vesszük, hogy a Magyar Nemzeti Bank 2017-re 2,3%-os inflációt jósol, már nem ennyire rózsás a helyzet. Ha beválik az MNB jóslata, utólag, az év végén kell rendezni az elmaradást egy összegben a nyugdíjasok felé.

Drágulhatnak az élelmiszerek, a házhoz szállított ételek és a menzák

A minimálbér drasztikus emelését sokan nem tudják majd áremelés nélkül kigazdálkodni, ezért jó néhány élelmiszer ára szállhat el. A pékszövetség szerint leginkább a kenyér és péksütemények ára szállhat el, és bár 30 százalékos drágulást is emlegettek, ennél valószínűleg kisebb lesz az emelkedés. Az éttermi áfa csökkenése nem érinti az étel házhoz szállítást és a menzákat, így a minimálbéremelés miatt ott is áremelkedés várható, pont azokat szívatva ezzel, akik a leginkább árérzékenyek.

Az utalványok helyett készpénzt is kaphatunk juttatásként

A SZÉP kártya kedvező adózása ugyan megmarad, de az Erzsébet-utalványoké magasabb lesz. Viszont 2017-től akár készpénz is adható juttatásként kedvezményes adózással, így várhatóan sok munkáltató arra cseréli majd a drágább utalványozást. A készpénz juttatásként adott mértéke évente maximum százezer forint lehet dolgozónként. Magasabb adó terheli majd a tömegközlekedési bérletet, a befizetést az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárba és a képzési támogatásokat is. A közigazgatási határon kívülről munkába járók egy kicsit fellélegezhetnek, mert az eddigi 9 forintos kilométerenkénti adómentes költségtérítés ezután kilométerenként 15 forintra növekszik.

Örülhetnek a kisadózók

A katázás talán a legkedvezőbben adózó vállalkozási forma jelenleg, ám a hatmilliós bevételi határ miatt eddig sokan nem tudták igénybe venni. Ők most örülhetnek, mert a határ 2017-től 12 millióra nő.

1,6 százalékos lesz a nyugdíjemelés

Ez mindenképp emelkedés az előző évi 0,9%-hoz képest, de ha azt vesszük, hogy a Magyar Nemzeti Bank 2017-re 2,3%-os inflációt jósol, már nem ennyire rózsás a helyzet. Ha beválik az MNB jóslata, utólag, az év végén kell rendezni az elmaradást egy összegben a nyugdíjasok felé.

Jócskán megbolygatták az adórendszert

A legtöbb változás jövőre az adózásban lesz. A kisvállalkozóktól kezdve az ingatlanbefektetőkön át a legnagyobb árbevételű cégekig mindenkinek az adójával variálnak valamit, úgyhogy érdemes képben lenni a legfontosabb újdonságokkal.

  • 6 millió forintról 12 millió forintra bővül, ezen belül 8 millió forintig áfamentes lesz a katás adózás árbevételi határa.
  • Az szja-kulcs marad, de számos kisebb változás jött az adónemben (módosul például a munkába járás költségtérítése).
  • Adóparadicsomot csinálnak Magyarországból egységesen 9 százalékos vállalati nyereségadóval. (Illetve mégsem, mert törvényt hoztak, hogy mi magyarok csak 9 százalék alatt tartunk valamit adóparadicsomnak, hoppá!)
  • Adókedvezményt kapnak a startupokba fektető vállalkozások, az energiahatékonyan beruházók, a műemlékeket felújítók (köztük sok-sok kormányközeli üzletember), és a vendéglátósok, akik zenészeket alkalmaznak a helyükön.
  • Szűkül az adóelkerülés lehetősége, ugyanakkor az ezt elősegítő gumiszabállyal könnyebben rászállhat az adóhatóság a cégekre.
  • Dohánytermékké válik, így drágulni fog 2017-től az e-cigaretta folyadéka, és tovább nő a dohánygyártmányok adója, hogy elérje 2017 végéig a 29 százalékos szintet. Ez mintegy 250 forintos drágulást jelent majd összesen.

Az összes fontos adóváltozást itt nézheti meg.

Örülhetnek a családok

  • Bővül ez évtől a kétgyerekes családok adókedvezménye az eddigi 12 500 forint/gyerekről 15 000 forintra, egyúttal csökken az ezzel kapcsolatos adminisztrációs teher.
  • Első házasoknak 24 hónapig jár a havi 5000 forintos állami nászajándék akkor is, ha közben megszületik a gyerekük.
  • Lazulnak a csok felvételének feltételei.
  • Átalakul a bölcsődei rendszer, négyféle típusú gyerekvigyázó intézmény lesz: klasszikus bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde és családi bölcsőde. A kezdeményezés pozitív, ugyanakkor az önkormányzatoknak gondokat okozhat.
  • 178 500 forintra emelkedik a gyed legmagasabb összege. (A plafon most 155 400 forint.)

Születésnap, koporsó, labda

  • Közkinccsé válik a Happy Birthday. Lejár a szerzői jogvédelem 70 éve, januártól bárki szabadon felhasználhatja a dalt, mondjuk a filmjében.
  • Tovább lesz lehetőség koporsós temetésre. Megváltozik a temetkezési törvény végrehajtási rendelete, így ha a hűtést a temetésig folyamatosan meg tudják oldani, 15 helyett akár 45 napig is lehet várni a koporsós temetéssel.
  • 100 ezer forintos bírságot kockáztat majd az, aki Szeged legszebb parkjaiban labdázni, gördeszkázni vagy biciklizni merészel. Szeged is beállt azoknak a településeknek a sorába, amelyek szigorú, tiltásokkal teli rendeletet hoztak a közösségi együttélés szabályairól.

By

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük