Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Brutális szigorítás készül, végleg megszűnhet a benzines és dízelautók gyártása


2025 után az Euro 7-es normával még tisztább autók érkeznek. Csakhogy az EU javaslata a benzines, a dízel és a benzin/gázüzemű autók ellehetetlenítését jelenti.

Nemrég az EU közreadta az Euro 7-es emissziós szabvány javasolt határértékeit. A 2025-ös vagy valamivel később bevezetendő szabvány még kevésbé környezetszennyező motorokat és tisztább levegőt ígér. A tervezet azonban vihart kavart:

A JAVASLAT NEM MONDJA KI, HOGY BETILTANÁK A BELSŐ ÉGÉSŰ MOTOROS (BENZINES, DÍZEL VAGY GÁZÜZEMŰ) AUTÓKAT, DE VALÓJÁBAN ELLEHETETLENÍTI ŐKET– írta a Vezess.hu.

Az Euro 7-es javaslatban a lényeg talán a nitrogén-oxidok szintje: 2014 óta, az Euro 6-os normával ez egységesen 80 mg/km a dízelautóknak és 60 mg/km a benzineseknek laborban mérve. 2021. január 1-től közúti forgalomban a kímélő laborüzembelinek csak 1,43 szorosát bocsáthatja ki egy autó, tehát egy dízel határértéke 114 mg/km, de a szúrópróbaszerű mérések alapján még ezt is bőven alulteljesítik a ma kapható dízelautók.

Az Euro 7-es normával a kevésbé szigorú határérték 30, a szigorúbb 10 mg/km lenne. Már 2019-ben is futottak igazoltan 10 mg alatti dízelek, de ez a határ ambiciózus.

AZ ÚJDONSÁG ÉS A BUKTATÓ, HOGY A HATÁRÉRTÉKEKET NEMCSAK NORMÁL ÜZEMBEN KELL HOZNIA A MOTORNAK, HANEM EXTRÉM KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT IS.

Ilyen a padlógázas gyorsítás, az utánfutó-vontatás hegynek fel, de tudniuk kell mínusz 10 fokos fagyban és 40 fokos kánikulában is.

A BENZINES, A DÍZEL ÉS A BENZIN-GÁZÜZEMŰ AUTÓK KITILTÁSÁVAL EGYENÉRTÉKŰ AZ A KITÉTEL, HOGY A SZIGORÚ, DE TELJESÍTHETŐ HATÁRÉRTÉKEKET A KULCS ELFORDÍTÁSÁTÓL KEZDVE TUDNIA KELL AZ AUTÓKNAK.

Ilyenre csak elektromos autók képesek, mert az egyébként hatásosan működő kipufogógáz-ártalmatlanításnak szüksége van pár percre, néha csak másodpercre, mire bemelegszik és hatékonyan dolgozni tud.

Az SCR-rendszereknek legalább 200 fokra kell felmelegedniük, hogy a kipufogógázban lévő, mérgező nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénné és vízzé alakítsák. A motor beindítása után a kipufogógáz hamar felmelegíti a rendszert, de nem azonnal. A mostani előírás szerint legalább 16 km a közúti emissziómérés, az RDE-vizsgálat távja, így a mérés legelején mért magasabb értékeket a rendszer bemelegedése után kiegyenlítik az alacsonyabbak.

Az EU-bizottság javaslata viszont 16-ról 5 km-re csökkentené a mérés távját, márpedig ilyen távolsággal a hidegindítást követő és a tiszta szakasz nem viszi 10, de még a 30 mg/km alá sem az NOx-átlagot.

HA EZ EBBEN A FORMÁBAN ÁTMEGY, AMINEK ELKERÜLÉSÉRE MÉG VAN ESÉLY, KIZÁRÓLAG A VILLANYAUTÓK MARADHATNAK A KÍNÁLATBAN.