Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

A TEK arra kéri a magyarokat, hogy így gázolják el az állatotokat az utakon


A TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes arról beszélt az InfoRádiónak, hogy ha egy szarvas kiszalad az autó elé, akkor miként kell ütközni az állattal.

Képünk illusztráció Fotó: totalcar.hu

A szakember arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy a mostani időszakban – különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve – kellő körültekintéssel kell közlekedni azért, hogy időben észrevegyük az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat.  „Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – mondta az alezredes.

A szakember szerint amellett, hogy megfelelő sebességet választunk, vészhelyzet-elhárítási technikákat is el lehet sajátítani. „Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte.

Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, akkor fékezni kell, valamint az állat „haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni” – mondta Hoffer Zsolt, hozzátéve: különösen veszélyesek a szarvasok, mivel „amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet”, és ezzel akár az utasoknak is súlyos sérüléseket okozhat.

Hoffer Zsolt szerint emiatt a szarvasokkal való, már elkerülhetetlen ütközés esetén a szokásoshoz képest teljesen máshogy kell reagálni:

NEM FÉKEZNI KELL, HANEM PONT HOGY EL KELL ENGEDNI A FÉKET.

Méghozzá azért, mert a fékezés lefelé szorítaná a motortere, márpedig ebben az esetben arra kell törekedni, hogy a motortér minél magasabban álljon az ütközéskor, és az állat lehetőleg ne kerüljön fel oda.

Másrészt meg kell próbálni elkerülni azt is, hogy szemből, frontálisan ütközzünk a nagyvaddal. „Végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezekkel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni” – mondta az alezredes.

Hoffer Zsolt mindeközben arra is emlékeztetett hogy az autókra is szerelhető vadriasztókkal – amelyek az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot –, szintén megelőzhető a balesetek jelentős része – derült ki az Infostart tudósításából.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.