Sokak által már várt újabb tájékoztatást adott ki az adóhatóság (NAV) a szakképzési hozzájárulás fizetési kötelezettségéről. Ebből egyértelművé vált: a SZÉP-kártyás juttatás adóterhe magasabb 15 százaléknál.
Az idei cafeteriás szabályok az évközi változás miatt meglehetősen trükkösek. A helyzetet azonban adótanácsadók szerint tovább bonyolítja, hogy 2021. január 1-jével úgy változott a szakképzési hozzájárulás alapja, hogy az megegyezik a szociális hozzájárulási adó (szochó) alapjával. Ez a cafeteriára újonnan kivetett adóteher elvben nem sújtaná a SZÉP-kártyát az első félévben, hiszen a pihenőkártya ebben az időszakban mentes a szochó alól. A szakértők azonban úgy vélték, addig is amíg nem ad ki a NAV valamilyen állásfoglalást, jobb inkább fizetni ezt a terhet.
A szakképzési hozzájárulás – havi előleg bevallása és befizetése mellett – éves elszámolású kötelezettség, amit pénzbeli befizetéssel, tanulók, hallgatók gyakorlati képzésével is lehet teljesíteni.
Mostanra megjelent az adóhatóság útmutatója, amely egyértelműen kimondja: „az a körülmény, hogy a SZÉP-kártyára utalt juttatás után nem kell megfizetni a szociális hozzájárulási adót, nem jelenti azt, hogy a szakképzési hozzájárulás alól is mentesített a jövedelemjuttatás. Az Szkt. 105. § (3) bekezdés szerinti szabályt ebben az esetben nem lehet irányadónak tekinteni, mert a béren kívüli juttatás szociális hozzájárulási adó alóli mentessége nem a szociális hozzájárulási adóról szóló törvény – hanem a 2020. évi LVIII. törvény – rendelkezésein alapul”. Külön nyomatékosították is: a béren kívüli juttatás után a szakképzési hozzájárulást meg kell fizetni.
A koronavírus miatt változtatások
A koronavírus járvány turizmus romboló hatása miatt a SZÉP-kártya keretösszegét átmenetileg növelték, a befizetéseket terhelő adót pedig (először a 140/2020 kormányrendelettel az év közepéig, majd a 225/220 kormányrendelettel május 23-ával az év végéig hatályosan, ezután pedig a 2020. évi LVIII. törvénnyel 2021. június 30-ig) csökkentették.
Béren kívül 2021-ben
| Megnevezés | Leírás, megjegyzés |
|---|---|
| Cafeteria –– együttes korlát 450 ezer Ft Adóteher: 32,0 % 2021. június 30-ig a korlát 800 ezer Ft/év, a közszférában 400 e Ft /év Adóteher: 16,5 % |
|
| SZÉP-kártya |
A különböző alszámlákra (lásd lejjebb a SZÉP-re vonatkozó részleteket) külön korlát van |
| Egyes meghatározott juttatások Adóteher: 37,76 % |
|
| A SZÉP-kártya korláton felüli része |
Bármennyit lehet így adni |
| Önkéntes pénztárak | Célzott juttatások, amelyek nem kerülhetnek egyéni számlára, az pénz egy elkülönített támogatási alapba megy, innen a költést a munkáltató határozza meg |
| Ajándékutalvány | Évente egyszer a minimálbér 10%-ig |
| Ajándéktárgy | Évente egyszer lehet ilyet adni, nyilvántartást kell vezetni róla |
| Telefon (mobil, vezetés,netes) |
Feltétel, hogy a cég tevékenységének érdekében biztosítsák |
| Célzott önsegélyezési juttatás Adóteher: 26,535 % | |
| Pl. szülési-, munkanélküliségi-, betegségi segély, gyógyszer-, lakáshiteltámogatás | Az adót a következő évi bevalláskor teljes egészében a magánszemélynek kell megfizetnie (erre, ahogy a többi célzott szolgáltatásra) adójóváírás nem jár |
| Adómentesen adható | |
| Bölcsődei, óvodai költségek | Akár a számlákkal igazolt teljes kiadást is nyújthatja a cég, a munkavállaló nevére kiállított számla is elfogadható |
| Sport- és kulturális rendezvényre belépő |
A minimálbér összegéig . Utalvány formájában nem adható, és pénzre váltható sem lehet. Ide tartoznak a kiállítások, a színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadások belépő díja, de a könyvtári beiratkozási díj is |
| Munkásszállás | Egyetlen, nem szállodai szoba is lehet. Feltétel, hogy a dolgozónak a településen ne legyen 50%-ot meghaladó tulajdonrésze, vagy haszonélvezeti joga ingatlanban. Étkezésre nem terjed ki a kedvezmény. |
| Távmunkát végző munkavállalók igazolás nélkül adható térítése | 2020. november 12-étől (487/2020. kormányrendelet) a veszélyhelyzet idejére szóló juttatás. Mértéke havonta a minimálbér 10%-a lehet. (Jelenleg úgy tűnik, 2021. március 1-jéig adható.) |
| Sajátos szabályok |
|
| Pénztári juttatások | Bérként adóznak, de külön adhatja a cég, adójóváírás jár utána (ez 20 százalék, de maximum 150 ezer forint a fizetendő adóból) |
| Lakáshitel | 10 millió Ft-ig kamatmentes hitel adhat a cég, a méltányolható lakásméretet nem kell vizsgálni |
| A munkabér munkáltatói és munkavállalói terhe 75,94% (ez az elvonás érvényes a „készpénzcafeteriát” , de az utalványokat választókra is) |
|
A SZÉP-kártyás elszámolás
2018-ban a SZÉP-kártyán levő pénzt a juttatás évét követő második naptári év május 31-ig kellett felhasználni. A fel nem használt összeg lejártnak minősül,t ellenértékét a banknak vissza kellett fizetnie a munkáltatónak vagy jogutódjának a lejárata évének június 30. napjáig.
2019-től megszűnt a feltöltött pénznél a lejárat, a fel nem használt egyenleg a banknál marad, amely ezután havi 3 százalékos díjat (plusz áfát) számít fel. 2020-tól a díj 3%, de legalább 100 Ft (ezt a díjat nem szedték egy ideig a koronavírusra tekintettel 2020-ban). A társkártyák, elveszett kártyák pótlásának költségét a bankok a munkavállaló SZÉP-kártyás számlájára terhelhetik.
A SZÉP-kártyára vonatkozó részletek
A SZÉP-kártya utalványkártyaként működik (nem minősül tehát bankkártyának, de csak bankok adhatják korlátozott fizetési számlaként).
SZÉP-kártya a K&H, az MKB és az OTP Banknál igényelhető.
| Kategória | Felhasználható keretösszeg |
|---|---|
| Szálláshely szolgáltatás | Maximum összesen 225 ezer Ft/év |
| Vendéglátás (étkezés) | Maximum összesen 150 ezer Ft/év |
| Szabadidő | Maximum összesen 75 ezer Ft/év |
A különböző felhasználási célokra tehát a jogszabályban lehetőve tett keretösszegek állhatnak rendelkezésre (a „zsebek” elkülönítettek). A teljes 450 ezer forintos keret kihasználható például egy nyaralásnál. A kategóriákat a TEÁOR kódokkal határozták meg. A SZÉP-kártya elfogadásánál 1,5 százalékos jutalékot kell fizetniük a szolgáltatóknak.
2021. június 30-ig a koronavírus miatt a keretek:
| Kategória | Felhasználható keretösszeg |
|---|---|
| Szálláshely szolgáltatás | Maximum összesen 400 ezer Ft/év |
| Vendéglátás (étkezés) | Maximum összesen 265 ezer Ft/év |
| Szabadidő | Maximum összesen 135 ezer Ft/év |
A költségvetési szervek dolgozóira a keret 400 ezer Ft
A szabadidő „zsebből” költhető például:
- egyéb humán-egészségügyi ellátás (ide tartozik a fizikoterápiás szolgáltatás, a dentálhigiéniai kezelés, a diagnosztikai szolgáltatás, a terhesgondozás is)
- előadások
- múzeumok
- állatkert, vidámpark
- strand, sportpálya, sípálya, sporthajó kikötői díja, kölcsönzési költség
- fizikai közérzetet javító szolgáltatás
- testedzési szolgáltatás, fittnesz, lovaglás, sporthorgászat, úszás
- újabban (2020. december 23-ától) belföldi szervezett utak
Szerző: Azénpénzem
