Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Üzemanyaghiány: Vészjósló előrejelzést tett a MOL a benzinkutak helyzetéről


Pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad.

Fotó Blikk

Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi üzemanyag-ellátási helyzet, mivel a hazai import jelentős része kiesett, a nyár pedig egy kiemelt forgalmú időszak, 30-40%-kal nő a kereslet a vakációk kezdete után – mondta el a Portfolio-nak Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója. Az interjúból még a következők derülnek ki:

Az ársapka miatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. Tulajdonképpen egylábú lett az ország, csak a Molra lehet számítani. Az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány, hiszen Oroszország szerepe az üzemanyagimportban is jelentős. Magyarországon is átlagosan 10-15%-kal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani. A helyzetet súlyosbítja, hogy a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült: várhatóan több hónapot csúszik, ezért az OMV időszakosan nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban. A Molban is meg kell csinálnunk a kötelező karbantartásokat: Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy a dízeltermelés augusztusban a harmadára fog csökkenni. Átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a Mol kutakon, de ezeket egyelőre pár órán belül kezelni tudják. A töltőállomások leürülése elsősorban a megnövekedett kereslet miatt alakulhat ki. A teljes hazai hálózat mintegy csaknem 90% százalékában a tankolás megáll ötven liter után a kisnyomású oszlopon, mert be van állítva, hogy kiakadjon a pisztoly. Van még olyan kút, ahol ezt nem sikerült beállítani, mert régebbi a rendszer.