Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák, Kékfény, Közélet

Ravasz trükkel verik át közúton a magyar autósokat, a hatóság tehetetlen


autómentő

Feketézők húzzák le a bajba került autósokat a hazai utakon. Ha valakinek lerobban a kocsija, figyelnie kell arra, hogy milyen autómentőt hív segítségül.

Magyarországon ma elég gyéren van szabályozva a közúti járműmentés. Tehát akárki vehet egy trélert, és felcsaphat autómentőnek, bármiféle engedélyek nélkül,miközben nekünk, tisztességes vállalkozóknak rengeteget kell beszereznünk, és akkor még a többi költségről, vesződségről nem is beszéltem” – mondta a Pénzcentrum megkeresésére egy autómentéssel foglalkozó vállalkozó. A plusz terhek között említette a többi mellett a kötelező karbantartásokat, a vizsgáztatást és az útdíjakat is.

Sokan nem is tudják, hogy kell szakszerűen és biztonságosan kocsit menteni, amivel veszélybe sodorják magukat és a bajba kerülteket is.Ha ez még nem elég, a nem teljesen tisztességes kollégák sok esetben rengeteg pénzzel le is húzzák a kimentendő autóst.

A szorult helyzetet használják ki a lehúzós tréleresek. Odamegy, felpakolja a kocsit, és bemondja a két-háromszoros árat.Az ember pedig egyfelől mihamarabb szabadulni akar az útról, vagy ahol épp lerobbant, másrészt pedig már ott van a tréleren a kocsija, így kifizeti a kért összeget” – vázolta a lehúzás módszerét a tréleres.

A vállalkozó elmondta, tisztességes kollégáival többször is sürgettek megoldást a hatóságoknál, ám ők a vonatkozó rendeletre hivatkozva közölték, hogy tehetetlenek a feketézőkkel szemben. Ebben ugyanis az áll, hogysérült vagy műszaki hibás jármű továbbításához nincs szükség semmilyen engedélyre.Az hivatásos autómentés pedig értelmezésük szerint díj ellenében végzett közúti árutovábbítási tevékenységnek minősül, így a vállalkozóknak – akik tehát legálisan akarják végezni a munkájukat – rendelkezniük kell a vonatkozó engedélyekkel.

Vannak, akik szabályosan keresik a munkákat: szó szerint föl-le járkálnak az autópályákon.Közben pedig égetik a benzint, amit azzal fizettetnek ki, aki legközelebb a horgukra akad.

A tarifák egyébként nagyjából hasonlóak a tisztességes vállalkozóknál: a fővároson belüli szállításért általában 10-15 ezer forintot kérnek el, ám ha vidékről kell Pestre hozni a kocsit, akkor az alapdíjon (5-10 ezer forint) felül még a kilométerdíjat is meg kell fizetnie a bajba jutott autósnak – ez jellemzően 150-200 forint. Emellett várakozási díj is van: fél óra után 2-3 ezer forint óránként.

Így, ha valaki mondjuk Hatvannál lerobban az M3-ason, és a III. kerületbe kellene elhozni az autóját, akkor nagyjából 28-30 ezer forintot kell kifizetni a tréleresnek (a megtett út oda-vissza, plusz az alapdíj). Ez persze változhat a körülmények hatására: éjszaka, hétvégén, ünnepnapokon például jócskán magasabb tarifákkal szállítanak kocsikat a hivatásosok.

/www.origo.hu/