Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Novemberre gázolajhiányt vizionál az egyik legnagyobb hazai töltőállomás


Az energiapiac kilátástalan helyzetére egyre több cég próbálja úgy orvosolni, hogy a drága földgázt gázolajjal helyettesítik, ami azt okozhatja, hogy novemberre kifogyhatnak a készletek.

Fotó: hvg.hu

A jelenlegi energiapiaci körülmények miatt novemberre akár gázolajhiány is kialakulhat – mondta el a Népszava megkeresésére.

Vecsey Sarolta, a Shell Hungary Magyarországért és Szlovéniáért felelős mobilitási igazgatója. Szerinte ez részben azzal indokolható, hogy sok ipari fogyasztó elkezdett átállni a gázról a hasonló fűtőértékű, de – még piaci áron is – olcsóbb dízelre.

Az igazgató arról is beszélt, hogy az árstop tavaly novemberi bevezetése komoly nehézségeket okozott a brit hátterű energiamultinak, így nem örültek, és nem is számítottak a hatósági tarifák meghosszabbítására.

A döntés nem segítette a kínálatot a megnövekedett igényekhez igazítani

 – fogalmazott Vecsey Sarolta.

Tovább drágul az üzemanyag

Amint arról már az Index is beszámolt, a Brent típusú olaj ára emelkedni kezdett, így szerda után pénteken is nő a piaci üzemanyagár. A benzin piaci ára bruttó 7 forinttal emelkedik, a gázolajért pedig bruttó 16 forinttal kell többet fizetni. A piaci áron tankolók a következő átlagárakkal találkoznak október 7-étől a magyarországi kutakon:

  • 95-ös benzin: 681,9 forint/liter
  • Gázolaj: 776,9 forint/liter

A drágulás csak a piaci árakat érinti, a 480 forintos hatósági árak 2022. december 31-ig érvényesek.

Nehéz helyzetet okozna a kis kutak kiesése

Vecsey Sarolta nem osztja a kis töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetségének aggodalmait, miszerint a jelenlegi helyzet közel ezer egységük tönkretétele által a „színes” láncok piacszerzését szolgálná, ugyanis szerinte a többletforgalom, különösen a hozzájuk átszokó mezőgazdasági gépek kiszolgálása, számukra is komoly kihívás. Szerinte a kis kutak tartós kiesése nagyon nehezen kezelhető helyzetet idézne elő.

Ebből a szempontból egészségesebb helyzetnek tartja a hatósági árak bevezetése előtti, szabad piaci versenyt. Azokra a hírekre, miszerint a Mol csak a velük újonnan szerződött, „kis” kutaknak kiadható mennyiséget szorítja egyre lejjebb, leszögezte, hogy a Shell a Shell hosszú távú szerződés alapján vásárol a Moltól üzemanyagot.

A dízel hatósági ára veszélybe kerülhet

A lap cikke arra is kitér, hogy az OMV schwechati finomítója hamarosan újra működésbe lép, illetve a Mol százhalombattai egységénél is zajlik a karbantartás, a hatósági üzemanyagár tavaly novemberi bevezetését követően – különösen az időszak elején – akkora többletkereslet mutatkozott a termékekért, hogy a Mol nem tudott tartalékolni belőlük finomítója felújítása időszakára.

A HATÓSÁGI ÁRRA JOGOSULTAKAT AZ OMV-, MAJD A MOL-FINOMÍTÓI KIESÉSÉVEL AZ ORSZÁG BIZTONSÁGI KÉSZLETEIBŐL SZOLGÁLTÁK KI.

Ha most valamelyest enyhül is a további biztonsági készletek felszabadítására nehezedő nyomás, ezeket a törvény szerint néhány hónapon belül vissza kell pótolni. Így nem kizárt, hogy az év vége felé a szokásosnál is élénkebb dízeligény-emelkedés miatt a kormány akár haladékot adhat a biztonsági tartalékok visszatöltésére is.

EGYESEK A DÍZEL HATÓSÁGI ÁRÁNAK MEGSZÜNTETÉSÉT SEM ZÁRJÁK KI.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük