A hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyáriaké adott esetben.
A hatályos magyar jogszabályok alapján önmagában nem jogsértő, ha egy járművön a nyári időszakban is téli gumiabroncs található. A hatóság tehát nem szabhat ki bírságot pusztán azért, mert az abroncs nem az évszaknak megfelelő típusú – írja a KTI oldala. Ugyanakkor a KRESZ és az azt kiegészítő műszaki előírások értelmében a gumiabroncsoknak meg kell felelniük bizonyos műszaki követelményeknek: nem lehetnek sérültek, túlzottan kopottak, és profilmélységüknek el kell érnie a jogszabályban előírt minimumot. Ezen feltételek megsértése már hatósági eljárást vonhat maga után.
A gumiabroncs nem megfelelő megválasztása azonban túlmutat a jogi kereteken: a biztonságtechnikai szempontok is elsődleges jelentőséggel bírnak. A téli gumik lágyabb gumikeveréke és sűrű lamellázottsága hideg, csúszós körülmények között biztosít fokozott tapadást, ám magas hőmérsékleten ezek a tulajdonságok hátrányt jelentenek. Az ADAC által végzett összehasonlító tesztek egyértelműen kimutatták, hogy nyári körülmények között a téli gumik fékútja hosszabb, kanyarstabilitásuk gyengébb, kormányreakciójuk pedig pontatlanabb, mint a nyári abroncsoké – különösen magas aszfalthőmérséklet és nagy terhelés mellett. Példaként említik, hogy száraz úton a téli gumi fékútja jóval hosszabb volt: 100 km/óráról vészfékezve a nyárigumi 36,3 méteren, a téli viszont csak 41,9 méteren belül állt meg.