Közzétette - Kategória - Vásárosnamény hírei, Vásárosnaményi Krónikák, Záhony

Hét napos szakmai táborban vettek részt a záhonyi diákok

Hét napos fővárosi szakmai táborban vettek részt a záhonyi diákok (3)

A Festőpalánták Képzőművészeti Alapítvány NTP-MKÖ-16-0164 pályázati kódszámmal sikeres pályázatot adott be „Kalandozás a népi kultúra és népművészet világába” címmel, melyen 700.000 Ft-ot nyertünk. Pályázatunk két részből tevődött össze:

Első rész: 2016. szeptemberétől kezdődően 60 órás, 15 szombatot felölelő foglalkozások voltak. A magyar népművészetünk hagyományainak megismerését tekintettük  célunknak.

Második rész: A program második szakasza egy 7 napos egy budapesti bentlakásos táborral zárult 2017. március közepén. A tábor résztvevői a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 15 tanulója volt.

A pályázatunk második szakaszát mindenki izgatottan várta. A 7 napos budapesti szaktábor sok izgalmas programot ígért. 2017. március 16-22-ig Urr Ildikó igazgató asszony engedélyével igazoltan voltunk távol az iskolából.

A korai kelés ellenére tartalmas program zajlott már az első napon is. A kis csapatunk érkezés után elindult a Hagyományok Házába, ahol Farkas Réka múzeumpedagógus nagy szeretettel várt bennünket. Petőfi Sándor: János vitéz című műve alapján megismertük: hogyan is dolgoztak a fiatal legények, a nyáj őrzésekor. A Kukorica Jancsihoz hasonló fiatal fiúk, lányok, birkákat, libákat őriztek. A dokumentumfilm révén betekintést nyertünk a hajdani bojtárokról, akik a számadóságig vitték életük során. Ha már kukorica, akkor csuhéból karkötőt kötöttünk ,és elkészítettük Jancsit és Iluskát. A Wikinger bisztróban elfogyasztott vacsora után a szállásunkon a Hotel Atlantic-ban kicsomagoltunk, és birtokba vettük a kétágyas szobákat. A hotel biztosított számunkra bőséges kínálatot a mindennapi reggelihez: bundás kenyér, virsli, tej, müzli, szalámik, sajtok, saláták, fonott, zsemle, barna kenyér, lekvárok: kinek mi a kedvence, választhatott. A második nap 9:30-kor a Hagyományok Házában az élet fordulóit ismertük meg: gyerekszülés, kézfogó, lakodalom, temetés. A közeli játszótéren a napsütésben kikapcsolódtunk. Ildikó konyhájában az ízletes Jókai bableves mindenkinek ízlett. A délutáni kézműves foglakozáson bőrből tarisznyát szabtunk, amit bőr szíjjal fontunk össze. Vacsora után a szálláson pihentünk, mert az eső eleredt.

Hét napos fővárosi szakmai táborban vettek részt a záhonyi diákok (4)

A Hagyományok Háza a harmadik nap is sok érdekességet tartogatott. A csoport két csapatra oszlott és a jeles napokkal ismerkedtünk (Luca-nap, vízkereszt, nagyböjt, kiszejárás, nagypéntek, nagyszombat, pünkösd, Szent György – Szent Mihály, Vendel, Szent Márton- napok). Egy-egy jeles naphoz a megfelelő jellemzőt kellett megtalálni.

Délután karmantyúfán gyapjúfonálból tarisznyát szőttünk. Pihenésképpen megmásztuk a hosszú lépcsősort Szent Gellért püspök szobrához, majd Budapest látképében gyönyörködtünk. Rábukkantunk sétánk során egy csúszdás játszótérre, ahol a nadrágjainkat nem kíméltük. A Gellért Szállótól már villamossal indultunk vacsorázni.

Új nap, új programok vártak a Szamos Csokoládémúzeumban. Ott megtudtuk, hogy Kr.e 3. században a maják kezdték el termeszteni a kakaóbabot, amiből a mennyei csokoládé készült. A múzeum termeit végigjárva a csokoládé történetéről, csomagolásáról, készítéséről sok minden megtudtunk. Utunk során   különféle csoki ízű falatokat is kóstolhattunk.

A Hopp Ferenc Múzeumban – Burma, Sziám, Laosz, Kambodzsa, Vietnám területén élő népek jellegzetes textilművessége és tárgykultúrája varázsolt el bennünket. A mágia hatása este is folytatódott az Operettszínházban a „Szépség és a Szörnyeteg” című musical előadásából megtudtuk a külsőségek nem számítanak, ha a lelkünk, szívünk szeretetre éhes, minden akadály legyőzhető. A Természettudományi Múzeum programjai az emberiség kialakulásához vezetett bennünket. Egy-egy ősember koponyát kézbe is vehettünk. Érdekes volt a koponyasérüléseket látni – egyikben még a nyílhegy is benne maradt. Foglalkoztunk elődeink betegségeivel, harci sérüléseivel is. Megtudtuk, hogyan készül egy hiteles arcrekonstrukció. A feltárások közben előkerült csontok mosását is kipróbálhattuk, majd néhány múmia típusait is megnézhettünk.

A múzeum kertjében néhány dínó-makett mellett remek képeket is készíthettünk. Az egész napos kirándulásunkra a vonat Esztergomba röpített. A Főszékesegyházat a tárlatvezető tolmácsolásával az Altemplomtól a Kincstáron keresztül, a panorámateremig nézhettük meg.

A Padlizsán étteremben elfogyasztott ebéd után egy múzeumpedagógiai foglalkozáson a szentjeink történetét és ereklyéit ismertük meg.

Utolsó napunk a Mezőgazdasági Múzeumba vezetett, ahol a múzeumpedagógiai foglalkozáson a pásztoréletről és annak különböző szokásairól, eszközeikről hallgattunk. Pásztoringet, csikós kalapot fel is próbáltunk. A karikás ostort, dohányzacskót, bicskatartót kézbe is vehettük. Az „Elődeink hajlékai” programon a jurtát, a veremházat, a fal nélküli tetőkunyhót, a gerendaházat, sövényfalu házat néztük meg. Rövid ideig a Westend Cityben és a McDonald’s-ban még vásárolhattunk kedvünkre. A 16:23-kor induló Délibáb IC már Záhonyba száguldott velünk, és 20:30-kor mindenki boldogan, kicsit fáradtan ölelte meg szüleit az állomáson.

A táborunk sikeres megvalósulását a következő kiemelt támogatóinknak köszönhetjük:

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő – Nemzeti Tehetség Program, Záhony Önkormányzat, Zsurk Önkormányzat,

A tábort nagy mértékben támogatta még: Béla-Bau Kft., Cseró Járműcentrum Kft, Gyénesi Kft, Mini presszó, Optika-Foto-Hall, Tiszakönyök COOP Zrt, Varázs Méterárú, ZSO-NAN-ZSU Kft.

Külön hálás köszönet illeti még: az Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola teljes vezetőségét, amiért ingyen termet biztosítottak a foglalkozások számára. Valamint Záhony Város Önkormányzatát és Képviselő testületét, amiért a Záhonyi Faluházat ingyen igénybe vehettük a kézműves foglalkozások során.