A jelzáloghitelek kamatkockázata jelenti a legnagyobb kihívást – áll az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentésében.
A pénzügyi intézményeknél lévő késedelmes jelzáloghitel-szerződések száma kétharmadára (kb. 164 ezerről kb. 109 ezerre) esett a 2019-et megelőző 5 évben. Számos követelés teljesítővé vált vagy megszűnt, miközben a késedelmes szerződések jelentős része pénzügyi vállalkozásokhoz került.
A hitelezésnél továbbra is probléma a teljes hiteldíj-mutató (THM) kiszámítása, feltüntetésének módja, továbbá a reprezentatív példa bemutatásának hiánya. A jegybank kockázatokat lát a kombinált – hitelkártya és személyi kölcsön vagy áruhitel jellegű – konstrukciókkal kapcsolatos ügyféltájékoztatási gyakorlatban is.
Ami a biztosításokat illeti: a nem megfelelő tájékoztatás és az értékesítés módja miatt egyes ügyfelek nem az igényeiknek megfelelő biztosítást kötnek. A felek hibájából sokszor az online kommunikáció sem hatékony, ami nehézségeket okozhat a fogyasztóknak.
A jelentés szerint az MNB tavaly közel 250 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, és 137 fogyasztóvédelmi figyelmeztetés keretében jelezte kifogásait a pénzügyi intézmények felé.