Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Érik a szigorítás, jön az új KRESZ Magyarországon: sok minden változni fog, erre készülhetnek az autósok


Az Építési és Közlekedési Minisztérium széleskörű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében megkezdi a KRESZ megújítását.

MTI/Balogh Zoltán

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatnak megfelelően az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben zajlik: a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával kerül sor az új szabályozás kialakítására – olvasható mindez a minisztérium közleményében.

Öt fő témakör mentén indul el a közlekedési szabályrendszer megújítása és az új KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) kialakítása. A Kormány 1091/2024. (IV. 3.) határozatának megfelelően sor kerül

  1. a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletet (KRESZ), valamint a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára;
  2. a közlekedési szabályrendszeren beül a humán tényező – így a képzési, oktatási háttér, és a közlekedési kultúra – fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatára;
  3. a szankciórendszer és a közúti ellenőrzési tevékenység hatékonyabbá tételének vizsgálatára;
  4. a közútkezelési szabályrendszer felülvizsgálatára;
  5. valamint a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások megújítására, az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeinek kialakítására.

A KRESZ az állampolgárok körében legismertebb és legtöbbször alkalmazott jogszabály, amelynek megújítására átfogó tudományos munka és széleskörű társadalmi egyeztetés keretében kerül sor. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a szakfeladatokat végző KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérte fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos, vagy civil szereplők elvárásait, gyűjtötte össze a tudományos, szakmai, vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, valamint azonosította a főbb problémaköröket, amelyek a felülvizsgálat szempontrendszerének alapját képezik.

A KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYRENDSZER MEGÚJÍTÁSA ENNEK MEGFELELŐEN NEM CSUPÁN AKRESZÉS A KAPCSOLÓDÓ JOGSZABÁLYOK FELÜLVIZSGÁLATÁRA ÉS MÓDOSÍTÁSÁRA TERJED KI.

A szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejét múlt szabályrendszer mellett az oktatási, képzési területen, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben, és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is beavatkozási területeket azonosított. A KRESZ megújítása során folytatódik a széleskörű szakmai és társadalmi egyeztetés, a cél az egyszerűbb, átláthatóbb és korszerűbb szabályozás kialakítása, a biztonságos közlekedés feltételeinek garantálása minden közlekedő számára, a szabályismeret és a szabálykövetés javítása, valamint a hazai közlekedési kultúra fejlesztése.

Az öt fő területet, így a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokat, a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintően Lázár János, építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük