Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Egyre népszerűtlenebb az óvónői hivatás, sok helyen már a közmunkások vigyáznak a gyerekekre


2020-ra felére esett a képzésre jelentkezők száma, ami a méltatlan feltételeket tekintve nem meglepő – mondta az egyesületi elnök. Szerinte nemcsak riogatás, hanem a rideg valóság, hogy közmunkásokat alkalmaznak a hiány pótlására.

Képünk illusztráció Fotó: Getty Images

„Tudok olyan háromcsoportos óvodáról, ahol a szükséges hat óvónő helyett egy dolgozik, kollégái pedig egytől egyig közmunkások” – mondta az RTL.hu-nak adott interjújában Fábián Katalin, a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke.

Igen, probléma

Fábián többek közt elmondta, „egészen tragikusnak” látja, hogy 2019-ről 2020-ra a felére esett az óvodapedagógus képzésre jelentkezők száma, és hogy abból is csak olyan 40 százaléknak, idén kevesebb mint 900 főnek sikerült teljesíteni a felvételi követelményeket.

„Olyan helyzetben, amikor szinte senki nem akar erre a pályára menni és amikor a kieső kollégák helyettesítésére egyébként teljesen szakképzetlen munkaerőt alkalmaznak, igen, probléma” a magas felvételi követelmények, mondta Fábián. „A kezdő óvodapedagógusi bér jelenleg bruttó 210.000 forint körül van, a már elfogadott jövő évi költségvetésbe pedig ezúttal sem került be a pedagógusok bérének rendezése” – tette hozzá. „Ilyen összegért, méltatlan feltételek mellett” szerinte természetes, hogy

„senki nem akar dolgozni vagy ezekért a kilátásokért évekig tanulni”.

Közmunka? Nem túlzás

Fábián szerint szintén méltatlan, hogy a pedagógushiányt nemcsak az iskolákban, de az óvodákban is szakképzetlen munkaerővel próbálják pótolni. „Az éretlenül iskolába kerülő gyerekek oktatását-nevelését szakképzetlen munkaerőre, sőt közmunkásokra bízva borítékolható az alulteljesítés, a kudarcélmény, a bukdácsolás. A közmunka említésével nem túloztam.” Szerinte „az óvodában ez már nemcsak rémisztő jövőkép, hanem a mindennapok valósága, tényleg közmunkásokat alkalmaznak a már kezelhetetlen pedagógushiány enyhítésére”.

„A legnehezebb helyzetekben a baranyai, borsodi, szabolcsi hátrányos helyzetű kistelepülések vannak,

tudok olyan háromcsoportos óvodáról, ahol a szükséges hat óvónő helyett egy dolgozik, kollégái pedig egytől egyig közmunkások”

– mondta.

Fábián azzal folytatta, hogy ha a gyerekek körül „szakképzetlen, kellő információval nem rendelkező emberek dolgoznak méltatlan körülmények között, az olyan káros, hogy az egész rendszer létjogosultságát kérdőjelezi meg”.

Gyerekellenes intézkedések

A gyerekek nevelésében „természetesen sehogy” sem tud részt venni szakképzetlen kolléga, a jogszabály nem is teszi lehetővé, mondta Fábián.

„Míg elsőre valamennyire megnyugtató lehet a tudat, hogy szakképzetlen munkaerő nem vezethet például foglakozást, ennek a valóságban az az eredménye, hogy az óvodák egyre növekvő részében kizárólag gyerekfelügyelet valósul meg.”

Azzal kapcsolatban például, hogy pedagógiai hozzáértésen alapuló foglalkozások nélkül mi lesz a gyerekek iskolaérettségével, Fábián szerint „nem helyes borítékolható kudarcnak kitenni a gyerekeket, az ígért felzárkóztatás helyett így nagyarányú lemorzsolódás fog következni”.

„Ezek nem családbarát, hanem kifejezetten gyerekellenes intézkedések”

– jelentette ki.

Fábián úgy gondolja, a szülők nincsenek is tisztában a problémával, sőt a a problémák főképp majd az iskolás évek elején jelennek meg élesen. „A szülők jelentős része nincs tisztában azzal, hogy ezek a körülmények közvetlenül és negatívan befolyásolják a gyermekük fejlődését.” Gond Fábián szerint az is, hogy „az óvodapedagógusok érdekérvényesítő képessége jelenleg nagyon kicsi, tehetetlennek érzik magukat és félnek”.

Mi a megoldás?

Az egyesületnél ők úgy látják, „a változáshoz most már többirányú cselekvés kellene”.

  • Például vonják be a döntésekbe azokat, akiket azok érintenek.
  • A bérrendezés szintén nem halogatható tovább.
  • Növelni kellene a pedagógiai asszisztensek számát.
  • A már óvodában dolgozó asszisztensek részére biztosítani kellene, hogy munka mellett, középszintű érettségivel is elvégezhessék az óvóképzést.
  • Tovább kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket is.
  • A legfontosabb szakmai kérdésekben a szakmának vissza kellene kapnia a korábbi jogköreit.
  • Végül hosszú távon az óvodapedagógus képzés és továbbképzés rendszerének megújítása, valamint az utánpótlás rendszerének központi támogatása (ösztöndíj, pályakezdők bérkiegészítése) hozhat változást.