Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Csak kevés vásárló veszi észre, hogyan trükköznek a boltok


Az elmúlt másfél évben számos termék kiszerelése lett kisebb, hogy ne változzon meg az az ár, amit a vásárlók megszoktak. Így azonban ugyanazért a pénzért kevesebbet kapunk – és sokszor észre sem vesszük.

Fotó: Getty Images

A zsugorflációként vagy legrammozásként ismert jelenség lényege, hogy a megszokott csomagolású áruk egy részénél csökkentik a töltősúlyt. Ha pedig valaki nem figyel, akkor észre sem veszi, hogy a megszokott 100 gramm helyett már csak 80 gramm van egy tasakban, miközben ugyanannyit fizet érte. A Napi.hu a jelenséget több tucat árunál is megfigyelte a közelmúltban.

Mint azt a lap hangsúlyozta, a zsugorfláció lényegében nem más, mint egy kedélyjavító szolgáltatás: az ember nem érzi annyira a drágulást, miközben az pontosan ugyanannyira eléri. A pénze ténylegesen kevesebbet ér, mint egy hónappal korábban, ténylegesen kevesebbet tud vásárolni, csak ez nem tűnik fel neki a boltban. A zsugorinflációt egyébként általában a saját márkás termékeknél használják ki legelőször a boltláncok. Ez jellemzően a saját csomagolású szalámik, sonkák, tejfölök esetében történik meg a leggyorsabban, továbbá a péksüteményeknél.

A kenyereknél igen, a söröknél nem

A Napi.hu vizsgálatai alapján a leggyakrabban a pékáruk súlya/kiszerelés nagysága változott az elmúlt másfél évben, amikor az infláció intenzívebbé vált. Külön igaz ez az előre csomagolt toastkenyerekre, amelyeknél 2019-ben (a járvány előtti utolsó prosperáló évben) még 87,2 százalékban 500 grammos kiszereléseket árultak a boltok, míg mostanra a leggyakoribb csomagolások csak 350 grammosak. Ugyanez érvényes a helyben sütött vagy pékségtől megvett és viszonteladott kenyerekre is: korábban a kínálatokat a félkilós kenyerek uralták, mostanra viszont már itt is 350 grammos változatok teszik ki a portéka 50 százalékát a legtöbb nagyobb üzletben. A feldolgozott tejtermékeknél a joghurtok és a tejfölök mentek össze a leginkább, de a korábbi 150 milliliteres főzőtejszíneket is felváltották a kisebb szériák.

A legkevésbé a darabolt, de előre csomagolt sajtoknál látszik a zsugorodás. Ugyanígy a söröknél sem jellemző, hogy a félliteres dobozokat és üvegeket lecserélnék: ennek oka, hogy jóval költségesebb egy gyártósort kisebb csomagolásokra átállítani, mint kevesebb szalámit tenni egy tasakba.