Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Autósok, figyelem: így lehet olcsóbb a casco!


Fotó: Shutterstock

Magyarországon nemcsak az új autók száma nő, de az alkatrészárak – és főleg a szervizek munkadíjai – is emelkednek, ezért hasznos a törés, lopás vagy természeti károk ellen védelmet nyújtó casco-biztosítás, amelynek néhány jellemzőjét összeszedte az Union Biztosító.

Íme a biztosító hat tanácsa, hogyan lehet olcsóbb a casco:

  • gy lesz olcsóbb

A casco a viszonylag magas kárgyakoriság miatt nem kifejezetten olcsó: az MNB adatai alapján tavaly év végén az átlagdíj évi 96 918 forint volt, ám többféleképpen csökkenthető a díj. Ha valaki ugyanannál a biztosítónál köti a kötelezőt és a cascót, akkor díjkedvezményt kaphat, illetve a biztosító ilyenkor általában kedvezőbb besorolás alapján számolja a casco-bónuszt. Akkor is jár kedvezmény, ha nem havi, vagy negyedéves részletekben, hanem egyben fizeti be az éves díjat, továbbá, ha nem postai csekken, hanem elektronikus csatornán rendezi számláit.

  • Magasabb önrész

A casco díját befolyásolja, hogy milyen százalékos, és milyen fix összegű önrészt választ. Jelentősen csökkenthető a díj, ha 10 százalék helyett 20 százalékos önrész, illetve magasabb minimumösszeget – 30 vagy 50 ezer forint helyett 100-200 ezret – vállal.

  • Speciális autó

A díjat az önrész mellett a gépjármű típusa, értéke, kárgyakorisága is meghatározza, ám látszólag nagyon hasonló típusoknak is lehet egészen eltérő biztosítási díja itthon. Például egy, az Egyesült Államokból behozott elektromos Fiat 500E, vagy az ausztrál piacra kifejlesztett Ford Mustang Supercar biztosítása körülményesebb és drágább lehet, mint az európai piacra gyártott alapmodelleké.

  • Nem mindenhol érvényes

Bár a magyarok többsége leginkább az unió területén használja a kocsiját, vannak olyanok is, akik Törökországba, az egykori Szovjetunió utódállamaiba vagy a Balkán unión kívüli országaiba is saját autójukkal indulnak útnak. Nekik érdemes alaposan átolvasniuk a casco-szerződésüket – különösen a területi hatályosságra vonatkozó részeket -, az ezen országokban bekövetkező károkra ugyanis a hazai biztosítások jelentős része nem fizet.

  • Gondoljon a csomagjára és a vadakra is!

Sokan nem tudják, de lopás vagy kár esetén a casco általában az autóban tartott értékekre is kiterjed, ami nagyon hasznos lehet, például egy nagyobb értékű műszaki cikk meghibásodása vagy egy drágább gyerekülés sérülése esetén. Emellett érdemes lehet évi pár ezer forintért a vaddal történő ütközésekre kiegészítő biztosítást kérni, ha az nincs benne az alapbiztosításban.

  • A casco sem véd meg, ha felmegy a befagyott Balatonra

Egyfajta gondosság mindig elvárható a sofőrtől. Ha például egy 3 tonnás járművel felhajt a Balaton 10 centis jegére, akkor kár esetén ne forduljon a biztosítóhoz, mert a súlyos gondatlanság kizárja a kártalanítást. Ugyanígy a lopás okozta kár is csak akkor érvényesíthető, ha betartotta a biztosító által szükségesnek tartott védelmi előírásokat (például a riasztó, az immobilizer, a gps, a kormányzár vagy a váltózár egyike szükséges óvintézkedés lehet). Akkor sem kap kártalanítást, ha lejárt forgalmival közlekedik, ha részegen vagy kábítószert fogyasztva vezet, vagy másfajta súlyos gondatlansággal működteti az autót.

/www.napi.hu/