2023 első negyedévében tovább emelkedtek a fuvarozás költségei, ugyanakkor az árak már nem követték ezt az emelkedést. A nemzetközi fuvarozásban 5,8%-os, a belföldiben pedig 7,2%-os költségnövekedés volt mérhető 2022. átlagos költségszintjéhez hasonlítva. Ez azt jelenti, hogy 5,8, illetve 7,2%-os díjemelkedés kompenzálta volna a költségek növekedését, azonban a díjak nemzetközi tekintetben csupán 0,3%-os emelkedést, belföldi esetében pedig 4,1%-os csökkenést mutattak – írja a Portfólió.hu.

©AP Images/European Union-EP
2022-ben az energiaválság és az általános infláció következtében extrém módon, közel 30%-ot emelkedtek a fuvarozás költségei. A globális poszt-covid konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot.
Ezen hatások szerencsés együttállása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak – állapítja meg a fuvarozási árindexet előállító Digilog Consulting, ami az idei évre pesszimistább kilátásokat vázol fel.
A többi költségelem növekedése viszont a magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége, és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál. Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását, a teljesítménymutatók romlását és az erősödő forint negatív hatását.
További részleteket a cikkében Portfólió.hu olvashatnak.