
A 20mph speed warning sign, with the number 20 in a green circle.
Egy igazán különleges KRESZ-táblát kezdtek el bevezetni Európában. Az a különlegessége, hogy az autós akár figyelmen kívül is hagyhatja a jelzést.
Jöhetnek több országban is a zöld keretes KRESZ-táblák?
A közlekedési táblák a modern közlekedés nélkülözhetetlen elemei. Segítik a sofőröket, hogy biztonságosan közlekedjenek, de sokan úgy is gondolnak rájuk, hogy muszáj őket betartani, mert különben jön a büntetés.
A KRESZ-táblák első változatai már a 19. század végén megjelentek, amikor az autók elkezdtek terjedni Európában és az Egyesült Államokban. Ezek kezdetben csupán útjelző táblák voltak, amelyek a sofőröket informálták az úti célokról. Az első valódi közlekedési szabályozást segítő táblák az 1900-as évek elején kerültek ki az utakra, és a gyorsan növekvő forgalom szükségessé tette ezek egységesítését.
Az 1968-as Bécsi Egyezmény volt az egyik legfontosabb mérföldkő, amely a közlekedési jelzéseket és szabályokat Európa-szerte egységesítette. Azóta a KRESZ-táblák formái és színei világosan meghatározott jelentésekkel bírnak, és minden országban alkalmazzák őket a biztonságos közlekedés érdekében.
Most azonban teljesen új KRESZ-táblákat kezdtek el bevezetni, amiknek az érdekessége, hogy az autósoknak nem lesz kötelező őket betartani, inkább csak melegen ajánlott.
A szakértők szerint Magyarországon több mint 200 féle különböző típusú közlekedési tábla található. Ezek közül a fontosabbak, az elsőbbségadásra vonatkozó táblák, sebességkorlátozások, kötelező haladási irányt jelző táblák, veszélyre figyelmeztetők, vagy éppen információs és kiegészítő jelzések, például akár kilométerjelzők.
Az egységes táblák segítenek abban, hogy egy másik országban is könnyen érthetőek legyenek a közlekedési szabályok. A KRESZ-táblák figyelmen kívül hagyásával balesetet okozhatunk, vagy ha elcsíp a rendőr, akkor kemény büntetést is a nyakunkba sózhat.
Azonban most teljesen új táblákat készülnek bevezetni Európában, amiket már el is kezdtek tesztelni. Ennek az az érdekessége, hogy nem kötelező figyelembe venni őket.
A Vezess számolt be róla, hogy Nemrégiben Franciaországban és az Egyesült Királyságban bevezették az új zöld szegélyű sebességjelző táblákat, amelyek eltérnek a klasszikus piros körben feltüntetett sebességhatároktól. Ezek nem kötelező sebességkorlátozások, hanem csupán ajánlások, amelyek célja, hogy ösztönözzék a járművezetőket a felelősségteljesebb vezetésre. Ugyebár ilyen Magyarországon is van.
Itthon a lakott területek elején ki vannak helyezve néhol sebességmérő eszközök, amikre lassításra buzdítanak, ha túl gyorsan mennénk. Magyarországon egyelőre még nem vezették be ezt az új táblatípust, de az európai trendek alapján elképzelhető, hogy a jövőben nálunk is megjelenik. A zöld keretes táblák különösen olyan területeken kerülnek kihelyezésre, ahol gyalogosok, kerékpárosok nagy számban előfordulnak.