Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Tömegek vásárolnak így a koronavírus-járvány miatt: teljesen megváltoztak a szokások

Címlapkép: Getty Images

Az Euromonitor International globális életmódfelmérése (2020. január-február) alapján 11 fogyasztó típust különített el, amelyekre természetesen a koronavírus járvány is jelentős hatást gyakorol. A marketingstratégiák, illetve a termékfejlesztések megalapozásához elengedhetetlen ezen csoportok alapos ismerete, olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán.

A fogyasztók 5%-a egy új csoportba, az úgynevezett „önellátó rajongóba” sorolható. Közös jellemzőjük, hogy aktívan tevékenykednek a megelőzés és a természetesség területén, írta meg a NAK. Az önmagukra történő összpontosítás szerves részét képzi a rendszeres testmozgás, a kiegyensúlyozott táplálkozás, illetve a célzott étrend-kiegészítők fogyasztása. A globális és politikai kérdésekkel kevésbé foglalkoznak, ugyanakkor előnyt élveznek döntéseikben nemzetközi utazásaik kulturális tapasztalatai. A koronavírus járvány ezt a fogyasztó típust jelentősen befolyásolja, így arányuk várhatóan nőni fog.

Az alacsony árak és a minőség iránt elkötelezett „impulzív költekezők” a világ népességének 16%-át teszik ki. A kényelem fontos tényező számukra, amelyet igyekeznek megfelelő ár-érték figyelembevételével megvalósítani. Számukra az online vásárlás ingyenes szállítás mellett kiemelt fontosságú. A gyors vásárlás érdekében a márkáknak kényelmes és egyszerű vásárlási élményt kell nyújtaniuk, mindezt kedvező áron.

A globális társadalom 13%-át adják az úgynevezett „minimalista keresők”, akik az egyszerű életet megvalósítására, a fenntarthatóságra és a más kultúrák megismerésére helyezik a fő hangsúlyt. Értékelik idejüket, így nagy hangsúlyt fektetnek a rendszeres testmozgásra, a főzésre és a közeli családtagokkal eltöltött időre. Nem követik az új trendeket és az elromlott hétköznapi tárgyak kidobása helyett igyekeznek megjavítani és használhatóvá tenni azokat. Értékelik az ár összehasonlító oldalakat és mivel nem márka hűek kiváló célcsoportjai lehetnek az új innovációknak. A koronavírus hatására a környezetbarát és a fenntartható megoldásokat részesítik előnyben, mint a helyi termékek.

Az idősebb generációból álló „biztonságos hagyományőrzők” a társadalom 12%-át adják. A trendek nem gyakorolnak rájuk hatást és az impulzus vásárlás sem jellemző vonásuk. Az egyszerű és kényelmes vásárlási élményt előnyben részesítik és a promóciók egyértelmű megjelenése vonzó számukra.

„globális aktivisták” aránya a tavalyi 9%-ról idén már 12%-ra emelkedett. Vásárlóerejüket igyekeznek a globális változások serkentésére felhasználni, ezért gondosan mérlegelik cselekedeteiket és viselkedésüket. Jótékonysági munkával igyekeznek segíteni a rászorulókon és nem rejtik véka alá a márkákról alkotott véleményüket, előszeretettel osztják meg azokat. Zöld és fenntartható üzenetekkel rendelkező termékeket keresnek és ragaszkodnak a bevált márkákhoz. A járványhelyzet alatt a helyi, valamint a környezetbarát és fenntartható termékek beszerzésére helyezik a hangsúlyt.

„trendvezérelt” fogyasztók (11%) továbbra is hajlandóak pénzt költeni státuszuk és társadalmi imázsuk fenntartására. Kedvelik az impulzus vásárlást, előnyben részesítve a neves márkákat és a luxustermékeket. Lelkesen élvezik az újdonságok kipróbálását és a márkákkal való kísérletezést. Törekednek a személyre szabott kulturális tapasztalatok és az ügyfél centrikus vásárlási élmény elérésére. A járványhelyzet nem csorbítja vágyukat, amit immár az online közegen keresztül elégítenek ki.

„konzervatív” fogyasztók aránya a tavalyi 13%-ról 9%-ra esett vissza. Ezen csoport tagjai a családi kapcsolatokat és a személyes ügyintézést részesítik előnyben, háttérbe szorítva a legújabb trendek iránti érdeklődést. A materialista tárgyak helyett kedvelik az alapvető vásárlásokat és szeretteikre helyezik a fő hangsúlyt. Azonban a vásárlás élménye fontos számukra, így az egyedi élmények vonzóak lehetnek számukra.

A népesség 9%-át adó „digitális rajongók” száma 3%-al emelkedett 2019-hez képest. Ezek a fogyasztók mindent értékelnek és feladataik elvégzéséhez online platformokat használnak. A legújabb trendekbe abban az esetben ruháznak be, ha azok valamilyen technológiához kapcsolódnak.

Az „inspirált kalandorok” (6%) nagy hangsúlyt fektetnek fizikai és mentális egészségük megőrzésébe. Jelentős életcélok mozgatják cselekedeteiket. Az ár jelentősen befolyásolja döntéseiket, valamint kedvelik a gyors tranzakciókat és a kényelmes vásárlási élményeket. A járvány hatására várhatóan a prevenciós egészségügyi beavatkozások korai alkalmazói lesznek.

Az „óvatos tervezők” (5%) korábbi tapasztalataikat részesítik előnyben, így ritkán adják fejüket impulzív vásárlásra. A pénzügyi megtakarítások fontosak számukra, így a trendek nem befolyásolják őket. Ezen fogyasztók megnyeréséhez egy egyedi és emlékezetes vásárlási élmény mellett egyértelműen bemutatott ajánlatokat kell nyújtani.

A társadalom legkisebb arányát (3%) adó „kiegyensúlyozott optimisták” életvitelének középpontjában a jelen élvezete és a jövő tervezése áll, mindez gyakran a barátokkal és a családdal eltöltött idő hátrányára. Pénzügyeikkel óvatosan bánnak, ám az apró örömöknek nagy jelentőséget tulajdonítanak, így gyakran adják fejüket kisebb impulzív vásárlásokra.