Közzétette - Kategória - Vásárosnamény hírei, Vásárosnaményi Krónikák, Vezér cikkek

Sztráda helyett 2×1 sávos út épül az M3-as folytatásaként, Vásárosnamény és Beregdaróc között


Megindult a forgalom az M3-as ˙j szakasz·n

Kétszer egy sávos lesz az M3-as folytatása a Vásárosnamény és Beregdaróc (az ukrán határ) közötti szakaszon, a közelmúltban megjelent kormányhatározat ugyanis kétszer egy sávosra redukálja a tervezett gyorsforgalmi utat azzal a kitétellel, hogy idővel kétszer két sávossá lehessen fejleszteni.

A nyílt közbeszerzést kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. leírása szerint előbb 2×2 forgalmi sávos autópálya megvalósítását kell megtervezni, majd ebből a megoldásból visszaépítve kell kialakítani a később autópályává fejleszthető 2×1 sávos aszfaltszőnyeget. Az ajánlatokat október 19-éig lehet benyújtani, a környezetvédelmi engedélyt szintén a 2×2 sávos autópálya hatásaira kell kérelmezni. Mivel a nyomvonal keresztezi a Tiszát, a hídra is kettős megoldás dukál.

Nem sikerült elérnünk Beregdaróc első emberét, Pálinkás György polgármestert, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés alelnökéhez, a település szülöttéhez fordultunk néhány információért a tervben lévő M3-as autópálya ügyében. Baracsi Endre lapunknak elmondta, hogy konkrét nyomvonalról nem beszélhetünk, ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által közzétett anyagban is egyelőre még csak tervezetről van szó.

A határátlépési pont már adott
– Jelenleg ott tartunk, hogy az ajánlatkérési dokumentáció már elkészült, a tanulmányterv és a megvalósíthatósági tanulmány készen áll, előkészítés alatt van a környezetvédelmi hatástanulmány és az előzetes régészeti dokumentációk készítőjének a kiválasztása. A nyomvonal majd csak az engedélyeztetési eljárás lezárultával válik véglegessé, azzal együtt, hogy a határátlépési pont már adott, s valóban Beregdaróc és Beregdéda közé ékelődik. Természetesen a Beregben élőknek nagyon fontos, hogy megépül ez az autópálya. Egyrészt azért, mert az eredőjeként a Tiszán egy új Tisza-híd létesül, amely önmagában is komoly forgalmat bonyolít majd le. De más kézzelfogható haszna is lesz, ugyanis a keleti határszakasz így bekapcsolhatóvá válik a gazdaság vérkeringésébe. Vásárosnamény máris jó helyzetben van, mivel odáig már eljött az autópálya, de fontos, hogy Ukrajnával is meglegyen a kapcsolat. A kistelepülések életében azért is fontos szerepet tölt be a beruházás, mert ezáltal végre „felkerülnének a térképre”, ami semmiképpen sem hátrány. Bízunk benne, hogy az előkészítés nem vesz sok időt igénybe, s hamarosan megkezdődhet az építkezés.
– A Bereg számára tehát egy kiemelten fontos fejlesztésről van szó. Igaz, hogy egyelőre csak a fele épül meg a komplexumnak, de ez már így is egy olyan alapot nyújt majd, ami garancia arra, hogy a későbbiekben egy teljes értékű autópálya szolgálhassa a keleti végek, illetve Kárpátalja lakosságát – fogalmazott az Baracsi Endre.

A határ túloldalán
Palkó István Kárpátalján élő újságíró szerint Ukrajnában még ki sincs jelölve a szóban forgó útszakasz jövőbeni nyomvonala, és senki sem tudja, hogy mely települések lesznek érintettek. – Ezen az oldalon szó sem volt négysávos autópályáról, csupán egy Beregszászt elkerülő útszakaszról, ami a Csap–Kijev (E50-es) autóúttal kötné össze a határátkelőt – fogalmazott lapunknak Palkó István, aki szerint Ukrajnában egyáltalán nincsenek is európai értelemben vett autópályák.

Tehermentesítené a belterületi utakat
– Az a tény, hogy a továbbépülő szakasz a tervek szerint most „csak” 2×1 sávos lesz, a jelenlegi forgalomhoz elegendő, de megmarad a lehetőség, hogy amennyiben szükséges, 2×2 sávosra bővítsék az autópálya Naménytól Beregdarócig tartó szakaszát – fogalmazott Filep Sándor, Vásárosnamény polgármestere.

– Az egyelőre egysávos út megépítése is kiemelt jelentőségű lesz, hiszen így Bereg fővárosát és a környező kisebb településeket is elkerülhetné a teherforgalom. Volt tervünk egy, a várost nyugatról elkerülő út megépítésére is, ezzel párhuzamosan haladna az autópálya, ez amolyan „kettő az egyben” megoldásként teljesen tehermentesítené a belterületi utakat. Jelenleg a Csenger és Beregsurány felől érkező forgalom negatív hatása, hogy folyamatosan mennek tönkre az útburkolatok, a reggeli dugók szinte ellehetetlenítik a közlekedést. Az autópálya gazdaságélénkítő hatása érezhető nálunk is – mutatott rá a polgármester.

KM


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük