
50 dollár alá esett a második negyedévben a Brent típusú olaj átlagára, és mivel a hazai üzemanyagok jövedéki adója ehhez van kötve, az adó mértéke július 1-től emelkedik Magyarországon.
A héten már írtunk arról, hogy hosszú idő után az idei második negyedévben újra 50 dollár alá csökkent a Brent típusú olaj ára, ez pedig hatással lesz az üzemanyagokat terhelő jövedéki adóra így az üzemagyagok árára is Magyarországon. A magyar kormány ugyanis 4 éve hozott egy olyan szabályt, ami alapján, ha a Brent típusú kőolaj világpiaci ára 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adójának mértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal emelkedik, amivel a benzinnél az adómérték literenként 125 forintra, a gázolajnál pedig 120,35 forintra nő.
A tárgynegyedévet követő hónap 1-jétől érvényes adómérték megállapítása a negyedév első napjától a negyedév utolsó hónapjának közepéig terjedő időszak Brent napi jegyzéseinek átlaga alapján történik, vagyis az áprilistól júniusig tartó második negyedév esetén a július 1-től érvényes adómérték megállapításához az április 1-től június 15-ig terjedő időszakot kell alapul venni.
2017 közepe óta a Brent hordónkénti átlagára 50 dollár felett alakult, így a szabály miatt nem változott az üzemanyagok jövedéki adója, idén azonban jelentősen csökkent az olaj ára, amivel az aktuális negyedéves átlagár bőven 50 dollár alá esett.
A NAV ma közzétette az idei második negyedévi Brent-átlagárat, amely július 1-től határozza meg az üzemanyagok jövedéki adóját, a hivatal számítása szerint
IDÉN ÁPRILIS 1. ÉS JÚNIUS 15. KÖZÖTT 29,928 DOLLÁR VOLT A BRENT HORDÓNKÉNTI ÁTLAGÁRA. EZ ALAPJÁN JÚLIUS 1-TŐL EMELKEDIK AZ ÜZEMANYAGOK JÖVEDÉKI ADÓJA.

A fuvarozók, a mezőgazdasági termelők, az adómérték növekedésével azonos mértékben növekvő kedvezményt vehetnek igénybe. A MÁSZ tagvállalatai július 1-vel is a törvényben meghatározott jövedékiadó-mértéket alkalmazzák.
A Brent árfolyama nagyot esett idén, amit több tényező együttesen okozott:
- a világ nagy olajkitermelő országai idén év elején nem tudtak megállapodni a kitermelés csökkentésében
- Szaúd-Arábia olajár-háborút indított
- a globális koronavírus-járványt követő gazdasági lezárások miatt világszerte csökkent az üzemanyagfogyasztás
- a gazdasági lassulás általánosságban negatívan hatott az árfolyamra
Címlapkép: Finnbarr Webster/Getty Images