Egymás után érkeznek a felajánlások cégektől, civil szervezetektől, de önkormányzatoktól is a magyarországi ukrán munkavállalók és hozzátartozóik támogatására, miután Oroszország megtámadta Ukrajnát.
A Telenor Magyarország az Ukrajnában kialakult helyzetre tekintettel február 24-én csütörtöktől visszavonásig jóváírja az Ukrajnában tartózkodó lakossági ügyfelei adat, hang és SMS roaming díjait. A Magyarországról ukrán alapdíjas telefonszámokra irányuló nemzetközi hívások díját szintén visszavonásig jóváírja lakossági ügyfeleinek a szolgáltató.
A Vodafone is bejelentette, hogy díjmentessé teszi a roamingot, az SMS-, adat- és hívásforgalom esetében egyaránt, ami a Magyarországra indított hívásokra és SMS-ekre, valamint az Ukrajnán belüli forgalmazásra vonatkozik.
A magyar mobilpiac harmadik jelentős szolgáltatója, a Magyar Telekom is csatlakozott a kezdeményezéhez: ők az ügyfeleknek 2022. február 1-jétől visszavonásig az ukrajnai roaming partnerhálózatokon forgalmazott roaming díjait, beleértve az alapdíjas hanghívásokat, az alapdíjas SMS-eket és a mobilinternet forgalmat, teljes mértékben, összeghatár nélkül jóváírják.
Ingyenes krízisapplikációval segíti a munkáltatókat, közösségeket, intézményeket a Blue Colibri is. A hazai HR-technológiai startup a magyar vállalatoknál, intézményeknél dolgozó ukrán munkavállalók elérése, informálása és visszajelzések kezelése céljából ukrán nyelven is elérhető, mobilos kommunikációs felületet biztosít – 6 hónapon keresztül teljesen díjmentesen.
A fizikai munkavállalókat nem egyszerű elérni, hiszen nem rendelkeznek céges email címmel, vállalati számítógéppel és telefonnal. Az egyre fokozódó krízishelyzetben pedig különösen fontos a kétirányú kapcsolat kiépítése. Elengedhetetlen lenne, hogy az ukrán munkavállalók is jelezni tudjanak a munkáltatók felé, ha épp nem tudnak munkára jelentkezni vagy kérdéseik vannak. A munkáltatók számára pedig még inkább prioritás, hogy gyorsan és célzottan érjék el ez a dolgozói csoportot is a megfelelő információkkal – közölte a Blue Colibri.
A nyelvi akadályok miatt sem evidens a fenti folyamatok menedzselése. A Blue Colibri rendszerében jelenleg 16 nyelven lehet kommunikálni a munkavállalókkal, hiszen már a kialakult háborús helyzet előtt is, több vállalat ennek segítségével érte el külföldi munkavállalóit és segítette a mindennapi munkavégzésüket – többek között például ukrán, szerb, mongol nyelven.
Ismét ingyenessé tette CHEQ nevű vállalati kommunikációs megoldását a Talk-A-Bot is. A munkavállalók és munkáltatok közötti azonnali kapcsolatot biztosító platform az azt igénylő, ukrán munkavállalókkal dolgozó cégek számára mától 60 napig ingyenesen használható. A Talk-A-Bot legutóbb 2020 elején, a Covid-19 idején aktiválta a CHEQ Krízis platformot.
A Viberen, Microsoft Teams-en és saját applikáción egyszerre elérhető CHEQ az alkalmazottakkal való kapcsolatot kínálja elsősorban azon vállalatok számára, amelyek jelentős számú kékgalléros (fizikai) munkatársat foglalkoztatnak.
Cser-Palkovics András Székesfehérvár polgármestere Sinkó Ottóval, a Videoton társ-vezérigazgatójával tartott közös tájékoztatót a cég tulajdonában lévő munkásszállón mintegy száz ukrajnai munkavállaló előtt. Sinkó Ottó hangsúlyozta: segíteni szeretnének az ukrán vendégmunkásoknak minden lehetséges eszközzel, ezért is hívták őket egyeztetésre, ahol felmérhetik, pontosan mire van szükségük.
Miután a jelenlévő ukrán munkavállalók jelezték, hogy a munkásszálláson rossz az internet, Sinkó Ottó elmondta, a Videoton egyik épületében kialakítottak egy internetpontot, ahol kapcsolatot tudnak tartani a hozzátartozókkal, illetve vásároltak mobiltelefonokat a munkásszállóra, amelyeken korlátlan internet hozzáférés van.
A Videoton állományában körülbelül 200 ukrán állampolgár dolgozik, de a cégcsoportban lévő Pannonjob által kiközvetített munkavállalók száma az ezer főt is meghaladja.
A munkavállalók közül sokan nem csak vallásosak, hanem templomba járók is, ezért a helyi ortodox közösséget megkérték, hogy a templom nyitva tartását igazítsák a dolgozók munkaidejéhez.
Cser-Palkovics András megdöbbenésének adott hangot az ukrán helyzet miatt, hozzátéve: „a háború semmire nem megoldás, annak csak áldozatai vannak”. Jelezte a vendégmunkásoknak, hogy szeretnék a béke fontosságára felhívni a figyelmet, ezért csütörtök estétől gyertyagyújtást szerveznek a belvárosban lévő világháborús emlékműnél, amely egyfajta békepontként működik majd.
A városvezető kiemelte: az érintettek ukrán állampolgárként hosszú ideje élnek és dolgoznak Székesfehérváron, eddigi munkájukkal sokat tettek a város fejlődéséért. Jelezte feléjük, hogy a város a rendelkezésére álló eszközökkel segíteni fogja őket.
A városban működő cégek vezetőivel történt egyeztetést követően Cser-Palkovics András úgy becsülte, nagyjából 1000-1500 ukrán vendégmunkás dolgozik Székesfehérváron, de ez nem hivatalos adat.
A csütörtök hajnalban kitört ukrán-orosz háború menekültjeinek segítene a Work Force HR szolgáltató, amely egyrészt munkásszállásain biztosítana férőhelyet az érintetteknek, másrész a végzettségüknek megfelelő munkahely keresésében is támogatná őket. A Work Force kölcsönzött munkaállományának csaknem fele ukrán munkavállalókból áll.
A cég a magyar-ukrán határra is kitelepül, lehetőséget kínálnak a menekülteknek, hogy akik hosszabb távon terveznek Magyarországon maradni és munkát vállalnak, azoknak a rendelkezésre álló munkásszállóikon szállást, ellátást biztosítanak.
A Work Force-nak többszáz férőhelyes munkásszálló kapacitása áll rendelkezésre az országban, ennyi férőhely erejéig tudnak szállást, ellátást biztosítani az érkezőknek.
Közben a Magyarországi Református Egyház, a Baptista Szeretetszolgálat és a Magyar Vöröskereszt is adománygyűjtésbe kezdett.