
Közel egy hét telt el az árrésstop életbe lépése óta. A 30 alapvető termékkategóriára bevezetett intézkedéscsomag egyértelműen sikeres, hiszen a nagy üzletláncok betartották az előírásokat, és csökkentették áraikat. Miként az Origo az árrésstop ötödik napján megjelent összeállításában bemutatta, az árrésstopra azért volt szükség, hogy a boltok esetenként indokolatlanul magasan tartott árrését letörje a kormány, mert amiatt a vásárlóknak aránytalanul sokat kellett fizetniük egy-egy alapvető fontosságú élelmiszerért. Árstopra volt már korábban példa Magyarországon, az szintén a családok védelmét és az infláció féken tartását szolgáló, sikeres intézkedéscsomag volt.
Így védi a kormány az árrésstoppal a családokat
Most nem árstoppal, hanem árrésstoppal védi a kormány a magyar embereket. Az intézkedés megakadályozza, hogy a beszerzési ár és az értékesítési ár között indokolatlanul nagy arányú legyen a különbség. Az erre vonatkozó előírások betartását a kormányzat szigorúan ellenőrzi.
Mivel a tapasztalatok alapján a boltláncok betartják a számukra előírt rendelkezéseket, ezért az árrésstop kapcsán, annak első hetében az információk szerint közel 1000 élelmiszertermék ára mérséklődött a kereskedésekben. Sőt, van olyan nagy élelmiszerlánc – ez a Spar, mely az árak mérsékléséről közleményben tájékoztatta az Origót –, mely jelzése szerint több mint 500 termék árát mérsékelte a rendelkezésekkel összefüggésben.
Gondolt a kormány arra is, hogy az árrésstop miatt mérséklődő árak miatt az esetlegesen kifogyó készletekkel ne takarózhassanak a kereskedők, drágább árucikkeket kínálva helyettük a vevőknek. A rendelkezés ugyanis előírja az érintett termékek készleten tartását. Úgy tűnik, a boltok nemcsak ennek tesznek eleget, hanem ezzel összefüggésben, saját hatáskörben gondoskodnak arról, hogy a most jóval olcsóbbá vált termékekből jusson a lakosságnak, és a vendéglátásban működő szereplők ne vásárolják fel előlük azokat.
Így tájékoztatnak a boltok az árrésstoppos termékek árairól
Az árstop időszakában központi kormányzati rendelkezés írta elő, hogy az üzletláncoknak milyen figyelemfelhívó eszközökkel kell tájékoztatniuk vásárlóikat az árstopról, egységes arculati elemek használatát előírva ehhez a feladathoz. A mostani, március 17-én életbe lépett árrésstop első napjára nézve ilyen kötelezettség nem terhelte a boltokat. Az üzletláncok közül némelyik saját döntése nyomán vezetett be az üzlettereiben figyelemfelhívó tájékoztatásokat, melyekkel megkönnyítették a vásárlók számára az arról való tájékozódást, hogy melyek a kínálatban az árrésstoppal érintett termékek.
Miként a Lidl tájékoztatása alapján megírtuk, a vállalat a jogszabály hatálya alá tartozó termékkategóriákban több mint 180 terméket forgalmaz, amelyeket fehér ártáblával és bordó alapon található Tartósan olcsó! felirattal jelölek.
A Spar pedig tájékoztatása szerint figyelemfelkeltő, piros árcímkés jelölésekkel segíti vásárlóit abban, hogy az árrésstop alá eső termékeket könnyen megtalálják az üzletekben.
A boltok által saját döntésük nyomán alkalmazott jelöléseket, árrésstopról tájékoztató címkéket hamarosan kiegészíthetik azok a kötelezően alkalmazandó tájékoztatási formák, melyekről a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszternek a kereskedői tájékoztatásról szóló 5/2025. (III. 21.) MK rendelete ír. A rendelet értelmében az árrésstopra kötelezett áruházak és boltok kötelesek egy egységes információs táblával tájékoztatni a vásárlókat a változásokról.
Jönnek az egységes tájékoztatási elemek az árrésstopról
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a rendelet nyomán arra hívja fel a figyelmet, hogy bár a tájékoztatással kapcsolatban az árstop időszakához hasonlóan egységességet vár a boltoktól a kormány, a konkrét, alkalmazandó elemek üzlettípusonként eltérők lesznek.
A kötelezettségek az egyes kereskedők viszonylatában alábbiak szerint alakulnak:
Hipermarket, nagy méretű szupermarket, szupermarket, diszkont és a diszkont területi minimumánál kisebb, de bruttó 200 m2-nél nagyobb alapterületű üzletet üzemeltető kereskedő kötelezettsége:
- Köteles az üzlet vásárlók által használható összes bejáratánál, az üzletben szokásosan használt információs táblákkal megegyező méretű, de legalább 297×420 milliméter nagyságú (A3 méret) méretben, jól látható információs táblán kihelyezni.
Ennek mintája az alábbi (1. kép):
- Köteles közvetlenül a termék mellett – egyedi árkiírás alkalmazása esetén az egyedi árkiírás mellett –, jól látható helyen kihelyezni, legalább 80×50 milliméter nagyságú méretben.
Ennek mintája az alábbi (2. kép):
A bruttó 200 m2-t nem meghaladó alapterületű üzletet üzemeltető kereskedő kötelezettsége, hogy a fenti képek közül az elsőn látható tájékoztatást (1. kép) az üzlet vásárlók által használható bejáratánál, az üzletben szokásosan használt információs táblákkal megegyező méretű, de legalább 210×297 milliméter nagyságú (A4 méret) méretben, jól látható információs táblán kihelyezze.
A rendelkezés értelmében azon kereskedő, aki kizárólag csomagküldő kereskedelmet folytat, valamint azon kereskedő, amely rendelkezik internetes honlappal, honlapjának nyitó felületén jól látható méretben kell, hogy közzétegye a tájékoztatót (az 1. kép szerintit), valamint az egyes termékek ára mellett jól látható méretben elhelyezi a jelzést (a 2. kép szerintit).
Az iménti képeken látható tájékoztatások az alapvető formái a kormányzat által elvárt tájékoztatási formáknak. Az alkalmazás megkönnyítésére ezeknek a formátumoknak a kormányzat elkészítette azokat változatait, melyeket az érintett kereskedők alkalmazhatnak (hasonlóan, mint korábban az árstop idején történt). Az egyes, alkalmazásra elfogadott változatokat a kormány oldaláról lehet fájlként letölteni, majd az előírtak szerint felhasználni.
Mikortól jelennek meg a boltokban az elvárt formájú tájékoztatások?
A rendelet előírja, hogy az erre vonatkozó kötelezettség a kormányrendelet kihirdetését (2025. március 21.) követő 7. napon lép hatályba.
Azaz a kötelező arculattal elkészült árrésstopos tájékoztatásoknak legkésőbb 2025. március 28-án meg kell jelenniük az üzletekben, valamint az online áruházakban az előírtaknak megfelelően.
Az árrésstop-rendelet hatálya május 30-ig terjed ki. Mint korábban arról Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tájékoztatást adott, a kormányzat egyeztetést kezdeményezett a beszállítókkal is arról (hasonló egyeztetés zajlott korábban a kereskedőkkel is), hogy megoldást találjanak az áremelkedések megállítására.