Négy év alatt hatvan százalékkal drágult meg a jogosítvány megszerzésének átlagára a KSH legfrissebb adatai, illetve a korábbiakkal való összehasonlítás szerint.
A szakértők szerint ezen egyáltalán nincs mit csodálkozni: a benzin, a javítási költségek, maga az autózás összes aspektusa drágult, ráadásul a vezetésoktatók speciális helyzetben is vannak. Összességében manapság akár 800 ezer és 900 ezer forint közötti összegbe is belekerülhet, mire valaki kézhez kapja a jogosítványát.
A KSH legfrissebb, februári adataiból az derül ki, hogy abban a hónapban átlagosan 360 ezer forint körül volt egy B-kategóriás vezetői tanfolyam ára. Hangsúlyozni kell, hogy ez az átlagár, mert mint azonnal látni fogjuk: sok egyéb olyan költsége is van mindennek a tanfolyamon felül.
Ez a 360 ezer forintos átlagár ráadásul így is brutális ugrás: egy évvel korábban, 2024 februárjában még „csak” 347 ezer forint volt, a statisztika egyik első, 2021 februári adata pedig 222 ezer forintot ír.
Vagyis ha pusztán a KSH-adatot vesszük alapul, akkor négy év alatt a jogosítvány megszerzésének átlagára 60 százalékkal drágult meg.
Összességében tehát egy jogosítvány a legritkább esetben áll meg a KSH által közölt 360 ezer körüli összegnél, inkább az a jellemző, hogy ennek a kétszeresét, vagy akár ennél is többet kell kifizetni, mire valaki kézhez kaphatja a jogosítványát. A szakértők szerint azonban nem csak az oktatás mikéntjével, hanem a vezetni tanulók hozzáállásával is bőven lenne mit dolgozni – és mind közül ez tűnik a legkevésbé megoldható feladatnak.