Körülbelül 80-100 ezer elektromos roller lehet Magyarországon, jelentős részük Budapesten üzemel. Szerencsére egyelőre csak előkészítési fázisban van a szabályozásuk, mert akadnak még benne ellentmondások – írja a Vezess.hu .

Fotó: Máté Krisztián / Metropol
A Jövő Mobilitása Szövetség két évvel ezelőtt még 30-40 ezer rollerrel számolt a magyarországi utakon (és járdákon), jelenleg ez a szám 80-100 ezer között van. Ebből mintegy 25 ezer a bérelhető roller, a többi magántulajdonban van. Elengedhetetlen a szabályozásuk. Bár az elmúlt években több ígéret volt erre, most tényleg úgy tűnik, hogy történik is valami. Az más kérdés, hogy az irány jó-e.
A tervezet
„A huszonöt kilométer/óra végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük” – emelte ki a tervezet felett bábáskodó Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős államtitkár. A 25 km/óránál alapból gyorsabb e-rollerek azonban segédmotoros kerékpárnak minősülnek.
Egyszerűen bonyolult
A tervezet rögtön felveti bennünk azt az ellenérzést, hogy talán egy látványosan szabálytalan kisebbség miatt lesz kénytelen túlzó korlátozásokat elszenvedni egy normális e-rolleres többség. Hiszen segédmotoros kerékpárral nem lehet járdán közlekedni, kizárólag parkolni. Vagyis ha valaki egy erős rollerrel alkalmanként tényleg csak 10-zel menne szabályosan a járdán, egy ilyen szabály hatályba lépése után ezt már nem teheti, tolhatja szegény a drágább e-rollerét a vígan guruló gyengébbek között. (Az is tény ugyanakkor, hogy az egyre jellemzőbb európai gyakorlat szerint gyakran az összes e-rollert kitiltják a járdákról.)
Az pedig már biztonsági szempontból aggályos, hogy az erősebb e-rolleresek segédmotorként lakott területen belül a kerékpárúton sem mehetnek majd. (Lakott területen kívül viszont igen, ha azt tábla külön nem tiltja). Mint a segédmotoros kerékpárral, mehetnek viszont a buszsávban, cserébe azonban minden körülmények között kötelező lesz nekik a bukósisak és a jogosítvány. Számukra a megengedett legnagyobb sebesség az úttesten 40 km/óra, ennyivel kell majd gurulniuk az 50-nel haladó járműforgalomban, miközben mellettük a biztonságosabb kerékpársávon vígan tekerhetnek akár ugyanennyivel a bringások…
A kerékpárnak minősítendő, 25 km/óra végsebesség alatti elektromos rollerek mehetnek a kerékpárúton, kerékpársávon. Ha tábla engedi, mehetnek egyirányú utcában a forgalommal szemben is. Járdán viszont kizárólag akkor, ha az úttest „ kerékpár közlekedésre alkalmatlan” vagy ha tilos, ilyen esetben „a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni”.
A kerékpár a KRESZ szerint húzhat kerékpár-utánfutót. Akkor ezek szerint a lassabb elektromos roller is? Ennél talán komolyabb aggályokat vet fel az új rendszerben, hogy mivel elvileg mellékutakon (esetleg járdán?) enyhén alkoholos állapotban is lehet kerékpározni 2014 óta, így a tervezet alapján majd a lassabb e-rollerekkel is lehet így haladni. A KRESZ szerint járművet csak az vezethet, aki a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Viszont ezt – szintén a KRESZ szerint – a kerékpárosra nem kell alkalmazni, feltéve ha a vezető a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van.
Javaslatok a magyar szabályozáshoz
A cikk elején vázolt magyar tervezet már átkerült az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, így remélhetően a többi közúti közlekedési járműkategóriával alaposan összefésült szabályok lépnek majd életbe a rollerekkel kapcsolatban.
Szerintünk hasznos lenne nem is alapvetően az elektromos rollerekre megalkotni a szabályozást, hanem inkább teljesítmény- és sebességi alapon az elektromos mikromobilitási eszközökre vonatkozó általános előírásokat kellene alkotni. Egy a magatartási, felelősségi, biztosítási, azonosítási és bukósisakos-védelmi előírásokat tartalmazó komplex rendszert képzelünk el, különös tekintettel az egyes közlekedési platformokon (járda, kerékpárút, kerékpár számára is nyitott buszsáv, lakott területen kívüli út stb.) megszabott sebességhatárokra és követendő szabályokra, valamint személyi feltételekre, a többi kategóriára vonatkozó szabályrendszerrel egységben.
Persze ez lényegesen komolyabb munkát igényel annál, mint kijelenteni, hogy a gyengébb roller bicikli, az erősebb meg segédmotoros kerékpár.
További részleteket a Vezess.hu cikkében olvashatnak.