Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Mentőt hívna? Erre készüljön! Fontos információkat közöltek a mentőhívás szabályairól


Mi a mentők hívásának menete? Nem árt, ha tudjuk, mi a protokoll, hogy higgadtabbak maradhassunk, ha baj van, vagy mentőt kell hívnunk a szüléshez.Sokszor nehéz nyugodtnak maradni olyan helyzetben, amikor arra van szükség, hogy mentőt hívjunk, mégis fontos, hogy ne essünk pánikba. Segít, ha tudjuk, mire kell válaszolnunk, mit kell elmondanunk a mentésirányítónak.

Fotó: Lakatos Péter / MTI

Az Országos Mentőszolgálat Orvosszakmai és Oktatási Osztályának szakmai blogján megjelent tájékoztatás részletezi, mikor kell mentőt hívni:

  • ha életveszély vagy annak gyanúja áll fenn (pl. eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés stb.),
  • baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén,
  • megindult szülés, terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt,
  • ha erős fájdalom vagy más riasztó panasz, tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás),
  • ha olyan magatartászavart észlelünk, aminek során a beteg a saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.

A mentésirányító a legalapvetőbb információkat várja a bejelentőtől, nem szükségesek orvosi, egészségügyi ismeretek, elég a bejelentett eseménnyel kapcsolatos tájékozottság. Fontos, hogy a bejelentő próbáljon nyugodtan, érthetően beszélni, világosan kommunikálni.

A szakszerű mentőhívás folyamata

Híváskor a bejelentő

  • mutatkozzon be és mondja meg a telefonszámát (ha megszakad a hívás, vissza tudja hívni a mentésirányító),
  • röviden és tömören mondja el, mi történt (pl. elgázoltak valakit, két autó ütközött, valakinek fáj a mellkasa, összeesett stb.), és jelezze azt is, ha a helyszín nem biztonságos,
  • mondja el, hol történt az esemény (pontos cím, város, utca, házszám, vagy melyik autóút, hányas kilométer, melyik irány) – segíthet egy könnyen megtalálható tájékozódási pont is a helyszín megközelítésében,
  • mondja el, hány sérült vagy beteg van – ha sok, nem kell megszámolni, csak jelezni, hogy sokan lehetnek, és ha látunk gyerek sérültet, az is fontos információ,
  • mondja el, hogy a sérültek milyen állapotban vannak – pl. a földön maradtak, erősen véreznek, nagy fájdalmuk van, eszméletlen állapotúak stb.,
  • mondja el, ha szükség lehet műszaki mentésre – pl. roncsba szorult sérült van, vagy folyik az üzemanyag.

Nem baj, ha izgalmában valamit kifelejt a bejelentő: a mentésirányító meg fogja kérdezni. A hívó legyen türelmes, hallgassa meg a kérdéseket és ne tegye le a telefont, amíg nem kap tájékoztatást az intézkedésről. Ha a mentésirányító vonalban marad és tanácsot ad a beteg ellátásával kapcsolatban, a bejelentő hangosítsa ki a telefont, mert mindkét kezére szükség lehet.

Minél pontosabb, érthetőbb információt kap a mentésirányító, annál biztosabb, hogy a legrövidebb úton megérkezik az a segítség, amire a sérültnek vagy a betegnek szüksége van. Mellőzzük a találgatást és hagyatkozzunk a tényekre, arra, amit látunk és hallunk.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük