Egy országos levelezőversenyen többször mérettette már meg diákjait Fehér Ildikó nyíregyházi történelem tanárnő, akit a diákjai neveztek be e megtisztelő cím elnyerésére. Bár az ünnepélyes gödöllői díjátadó – a járványhelyzet miatt – elmaradt, a díj végül „házhoz jött”: a 2019/2020-as tanévben az Év Tanára díjat történelem tantárgyból Fehér Ildikó kapta, a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára.
Nyíregyháza pedagógusai mostanában sorra kapják az elismerő díjakat: Apáczai-Csere János-díj, Németh László-díj, az Év Tanára díj, és nemrég tudomásunkra jutott az is, hogy az Év Történelemtanára címet is egy nyíregyházi pedagógus nyerte el.
Fehér Ildikó tanárnőt a diákjai jelölték az Év Történelemtanára díjra, vele készített szerkesztőségünk interjút.
Mikor kezdett érdeklődni a történelem és a tanári pálya iránt?
Általános iskolámat egy kis településen végeztem Jándon, melyre nagyon büszke vagyok. Már akkor megfogalmazódott bennem, hogy tanító vagy tanár szeretnék lenni, akkor még nem tudtam, hogy melyik.
A döntést a középiskolás éveim erősítették, osztályfőnököm és további kiváló tanáraim segítettek, és az én érdeklődési beállítottságom alapján úgy gondoltuk, hogy a tanári pálya nekem való. Már azt is pontosítani tudtam, hogy történelemtanár, s jelentkeztem a tanárképzésre.
A történelem mellett érdekelt még a nyelv és a földrajz. Maradtam az akkor oktatott és tanított orosz mellett. 1988-ban végeztem történelem-orosz szakon a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán.
Így indult tanári pályám és tart több mint 30 éve. A főiskola elvégzése után mindkét szakot tanítottam Nagyvarsányban. Az általános iskolai földrajztanári diplomát is megszereztem 2000-ben, s 2018-ban, már túl az ötvenen, elvégeztem a Nyíregyházi Egyetemen a mester történelem szakot.
Hogyan lehet a diákokkal megszerettetni a történelmet?
A több mint 30 év alatt három iskolában dolgoztam és most a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban tanítok történelmet.
Diákjaimnak mindig mondom, hogy a történelem az egy „tanulós” tantárgy, nem mindenkinek lesz kedvence. Különböző módon tudják megjegyezni a lényeget, irányított tanári vezetésre van szükség. S néha el kell térni a tanórai anyagtól, de a kis kitérő később majd megtérül.
Oklevél. Fotó: saját.
A diákoknak sok olyan témáról, személyről, eseményről beszélek és beszéltem, ami nincs vagy nem volt benne a tankönyvben. A tanár egy példakép, egy minta a diákok számára. A diákokkal való kapcsolata, ami bizalmi kapcsolat is lehet (bár ez hosszú folyamat), mindig meghatározó. Sokat beszélgetek velük, fel kell ismerni a rejtett értékeket, a tehetségeket, és annak hangot kell adni. Önbizalomhiányos tanulók számára ez nagyon motiváló tud lenni, ettől lesznek érdeklődő és a tantárgyat kedvelő tanulók, akik így bátrabbak lesznek, és majd mernek.
A történelemoktatás során a kritikai gondolkodásra is nevelni kell, nemcsak a „száraz” tények halmazát kell a diákra zúdítani.
Ez az alap, hogy majd később merjenek egyénileg vagy csoportosan versenyezni és megmérettetni tudásukat. Nagyon fontos a család, az iskola támogatása is.
Hány éve segíti a diákjait felkészíteni a versenyekre? Melyek az eddigi legszebb eredményei a tanítás vagy a versenyek során, amelyekre a legbüszkébb?
Elég magasra szoktam tenni a mércét a versenyzés terén: állandóan figyelem a versenyfelhívásokat, s eddig még országos versenyekre jelentkeztettem diákjaimat. Pályám kezdetén a környező versenyekre is neveztettem a tanulókat, vagyis már pályakezdőként figyeltem és segítettem a tehetséges diákokat, nem kis eredménnyel, mint 2-10. helyezés.
Az utóbbi 5 évben elsősorban megyei és országos versenyekre jelentkezünk. Az utóbbi három évben országos 2. helyezés lett a legjobb eredményünk, egyéni és csoportos kategóriában. Ezt nemcsak a jelenlegi iskola diákjaival értem el, hanem a nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly Tagintézményének és a Váci Mihály Tagintézményének diákjaival.
Nagyon büszke vagyok rájuk!
Hogyan fogadta a hírt, hogy az Év Történelemtanára Ön lett?
A Vécsey Károly és a Váci Mihály Tagintézmény diákjai neveztek be ennek a címnek az elnyerésére. Nagyon köszönöm nekik, hogy azt a sok segítséget, amit tőlem kaptak a felkészítés során, így értékelték. Ez visszajelzés a tanárnak, iskolának, a szülőnek. Nem kevés időt vesz el egy ilyen felkészítés, de az eredmény annál szebb.
A tehetséggondozás, a tanulók versenyeztetése a diákoknak és a felkészítő tanárnak is nagyon fontos. Országos eredményt elérni, az felemelő érzés, öröm a diákoknak, a tanárnak, a szülőnek, iskolának.
A helytörténeti pályázat különdíjasa. Fotó: saját.
De nemcsak a diákokat készítem fel, hanem én magam is szeretek versenyezni, megmérettetni magam. Nemrég a helytörténeti pályázatom különdíjas lett, melyet a megyei levéltár, a könyvtár, az egyetem hirdetett meg.
Csodálatos hivatás a tanári pálya, és benne nagy érték a diák, a szülő, az iskola és a tanár is.