Decemberben-januárban dőlhet el hosszabb távra annak a tíz vasútvonalnak a sorsa, ahol augusztus elsejével leállították a vonatforgalmat, és buszok viszik az utasokat – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban a MÁV-Volány csoport elnök-vezérigazgatója.
Pafféri Zoltán azt mondta, hogy az érintett vonalakon a közlekedés újraszervezése után monitorozni fogják a forgalmi adatokat és a valós utasigényeket, a tanulságokat pedig a közszolgáltatást megrendelő minisztériummal együtt vonják le. Ez alapján dől majd el, hogy a módváltás hol lesz átmeneti, hol pedig tartós.
Úgy fogalmazott: „Nem csak szómágia az, hogy közlekedésimód-váltásról és nem mellékvonal-bezárásról beszélünk. Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon, nem síneket szedünk fel. Bár kétségtelen, hogy ez utóbbi, az úgynevezett rekultiváció igen költséges is lenne.”
Többet rendelt a tulajdonos
A vezérigazgató azzal indokolta a vonalakon a vonatközlekedés leállítását, hogy járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne. Hozzátette: ehhez hozzájárult az is, hogy évi 3,5 millió vonatkilométernyi
többletkapacitást rendelt a tulajdonos (vagyis az állam) a tavaly ősszel, amire finanszírozási oldalról, illetve a jármű- és a személyi kapacitás szempontjából nem volt rá felkészülve a rendszer.
Elmondta azt is, hogy a vasúttársaságot sújtó iparági infláció eléri a 150–400 százalékot, ami megeszi a járműbeszerzési büdzsét és megnehezíti a meglévő járműpark karbantartását is.
Hozzátette: amíg ez a helyzet fönnáll, sokkal takarékosabban kell gazdálkodniuk, és áthidaló megoldásokat is be kell vetni. Ezért vezényelnek át átmenetileg munkatársakat és járműveket a mellékvonalakról máshová.
„Beruházás nem vész el, csak másképp hasznosul”
A vezérigazgató szerint az érintett mellékvonalak felújítása sem volt hiábavaló. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalon például, ahol a tavaszi villámárvíz utáni kárhelyreállítással valóban épp július 31-ére végeztünk, augusztus 1-jétől újraindult a teherforgalom. Vagyis a pálya helyreállítása nemhogy felesleges, hanem nélkülözhetetlen lépés volt – tette hozzá.