Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Könnyen pórul járhat a Black Friday-en: így kerülje el a totális csődöt

REUTERS/Henry Romer

Indul az év végi vásárlási szezon, ezen belül az egyik legforgalmasabb nap, a Black Friday. A koronavírus-járvány mindenhol átírhatja a korábbi években megszokott forgatókönyvet. A Tudatos Vásárlók Egyesülete elmondta, mit érdemes megfontolni, mielőtt belevetjük magunkat az akciók tengerébe.

A koronavírus-járvány idén számos mindennapi tevékenységet átírt, így azt is, honnan és mennyit vásárolnak az emberek. A magyar piacon az idén a kiskereskedelmi forgalom bővülése eddig elmaradt az elmúlt években látott tempótól, a válságidőszakokban pedig egyébként is csökken a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet.

Azért az valószínűsíthető, hogy az év utolsó heteiben az év előző időszakához képest nagyobb lesz a forgalom, sokan ilyenkor vesznek drágább gépeket az otthonaikba. Ezt mutatja, hogy a karácsonyi ajándéknak is beillő híradástechnikai készülékek (például zenelejátszók) tartós elektromos háztartási gépek (mosógép, mosogatógép, hűtőgép), elektromos háztartási kisgép (például robotgép), valamint kép- és hanghordozók forgalma az elmúlt évek tapasztalatai szerint az év utolsó negyedében jóval magasabb, mint az év korábbi részében. A hivatalos KSH-adatok szerint tavaly a magyar vásárlók 122 milliárd forintot költöttek ezekre október elejétől december végéig, vagyis napi átlagban 1,3 milliárd forintot. 2019 többi negyedévét ez a forgalom 58 százalékkal haladja meg.

A pandémia miatt kérdés, hogy az idén mekkora lesz a vásárlási hajlandóság a karácsony előtti hetekben, hogyan alakul majd a szezonban kiemelt szerepet játszó Black Friday, azaz a “Fekete Péntek”. Az Egyesült Államokból útjára indult “bevásárlási nap” hagyományosan az ünnepi vásárlási szezon kezdetét jelenti, manapság azonban már nem csak erre a napra korlátozódik: Magyarországon sok üzletben a hivatalos időpont előtt is elérhetőek már a Black Friday-akciók.

Az idei Black Friday más lesz

A koronavírus-járvány idén jelentősen átírta az eredeti forgatókönyveket. A karácsonyi ünnepek szempontjából legfontosabb hat hétben például 22-25%-kal csökkenhet a forgalom idén a boltokban éves szinten az amerikai ShopperTrak, kiskereskedelmi elemzésekkel foglalkozó vállalat szerint. Ha így is lesz, a Black Friday még így is az idei ünnepi szezon egyik legforgalmasabb bevásárlónapja lesz az üzletekben, ami idén az online vásárlásoknak köszönhető: az internetes eladások idén éves szinten 30 százalékkal nőhetnek globálisan ebben az időszakban.

Felkészületlenül vágnak bele a vásárlásba

Akciók ide vagy oda, sokan még mindig felkészületlenül vágnak neki a bevásárlásnak: a McKinsey 2018-as tanulmánya szerint az Egyesült Államokban a vásárlók 44 százaléka nem készült különösebben arra, miket szeretne beszerezni az akciók alatt, nagyjából ez az arány az Egyesült Királyságban (48%), Kanadában (49%) is, míg Németországban még rosszabb: 58%. A vásárlók ugyanakkor egyre kritikusabbak a Black Friday-akciókkal szemben, ami nem csoda, hiszen az egyre hosszabb időszakra elnyúló leárazások sokszor nem adnak szignifikánsan alacsonyabb árakat.

Okostelefont, háztartási gépet vesz a magyar

Bár a fenti tanulmányok nem a magyar piacra vonatkoznak, a trendek várhatóan itt is megjelennek. A legfontosabb minden vásárló számára, hogy körültekintően válasszon a Black Friday-napokon és a karácsonyi vásárlások során, legyen szó bármilyen termékről, gépről. Magyarországon egyébként körülbelül tíz éve érhetőek el a Black Friday-akciók és igen komoly összeget költenek a vevők az adott napokon.

Az Emag magyar webáruház adatai szerint tavaly a magyarok 136 ezer terméket rendeltek a Black Friday-akció első hét órájában összesen 3,4 milliárd forint értékben.

A leggyorsabban fogyó termékek között volt laptop, mobiltelefon, mikróhullámsütő és akkus fúrócsavarozó is. Gazdára talált azonban több mint 20 ezer termék az otthon, barkács és állattartás kategóriából, 14 ezer szépségápolási cikk, több mint 9200 háztartási kisgép és több mint 8000 háztartási nagygép is.

Csábító árak kontra tudatos vásárlás

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint vásárlóként érdemes felkészülve várnunk az akciók sorozatát. Bár nagyon csábító tud lenni, ha alacsonyabb árakat lát valaki, de érdemes elgondolkodni, hogy olyan termékekre fordítsuk a pénzünket, amelyekre valóban szükségünk van, és hosszú távon tudjuk majd használni.

Érdemes ilyenkor megnézni a lakásban lévő háztartási gépeket, és, ha valamelyik megérett a cserére, akkor tudatosan keresgélni az ajánlatok között.

A mosógépek tesztjét nézve (19 gyártó 53 gépét vizsgáltak) például a legolcsóbb gép 82 ezer forintba kerül és 52 százalékos eredményt ért el. A legdrágább gép pedig 293 ezer forintba került, ez 65 százalékkal zárta a tesztet. A legjobban teljesítő gépek között vannak 150 ezer forintnál olcsóbbak is, a 68-69 százalékos eredmény elérő termékekért 116-140 ezer forintot kell fizetni.

Vásárlás előtt érdemes megnézni a teszteket, és ahogy arról már szó volt, érdemes körültekintően bánni az akciókkal. Vásárlás előtt ellenőrizzük, hogy a kiválasztott gép melyik kereskedőnél mennyibe kerül, mert lehetnek eltérések, különösen a Black Friday-hez kötött akcióknál. Magyarországon egyébként idén a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Black Friday akciók tisztességtelen reklámozása miatt jelentős, 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára. A versenyhivatal célja az volt, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakok során tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa, a fogyasztók pedig valós kedvezmények közül választhassanak

– tette hozzá a TVE fogyasztóvédelmi szakértője, Haraszti Anikó.

/www.penzcentrum.hu/