Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Ki, mikor és milyen hosszú érvényességgel juthat Magyarországon védettségi igazolványhoz,

Ki, mikor és milyen hosszú érvényességgel juthat Magyarországon védettségi igazolványhoz, illetve mit tehetnek azok, akik beoltatták magukat vagy átestek a fertőzésen, de valamiért nem kapták meg a plasztikkártyájukat.

Milyen többletjogok járnak hozzá?

4 millió beoltottnál már lehetnek olyan intézkedések, amelyek csak a védettségi igazolvánnyal rendelkezőket érintik, ezekről a jövő héten dönthet a kormány a 3,5 milliós oltási szám elérése után – mondta a múlt csütörtöki Kormányinfón Gulyás Gergely. Bár a 3,5 millió beoltottat ma még nem értük el (a reggeli adatok szerint 3,364 milliónál járunk), a kérdés már napirendre kerülhetett, és akár döntés is születhetett a szerdai kormányülésen az akár egy-két hét múlva hatályba lépő szabályokról.

Arról, hogy mire lesz igénybe vehető a védettségi igazolvány, eddig az alábbiakat lehet tudni:

  • Gulyás Gergely szerint a (jelenleg 22 és 5 óra között érvényes) kijárási tilalom alól mentesülhetnek azok, akik védettségi igazolvánnyal rendelkeznek, a kérdés csak az volt még a múlt héten, mikor hozzák meg ezt a döntést,
  • Orbán Viktor április 9-ei rádiónyilatkozata szerint „abban reménykedem, hogy április 19-én elérjük a 3,5 milliót és a következő lépéseket meg lehet tenni. Most az iskolákkal próbálkozunk először. Én úgy látom, hogy május elején a 4 milliót el fogjuk érni, közel leszünk ahhoz, hogy mindenki, aki regisztrált, megkaphassa az oltást, és akkor a védettségi igazolvánnyal szerintem már lehet koncertre menni, moziba menni, szállodába menni.”
  • a Magyar Hírlap értesülése szerint 4 millió beoltottnál a szállodák, fürdők, mozik, színházak és kulturális rendezvények is újraindulhatnak, ezeket 18 kor felett hatályos védettségi igazolvánnyal lehet majd látogatni (a gyermekeknek nem lesz szükségük az igazolványra),
  • szintén a Magyar Hírlap szerint 4 millió beoltottnál a teraszok után kinyithatnak az éttermek zárt terei is, de ezekhez nem kell védettségi igazolvány, a fogyasztás idején kívül viszont szükséges lesz maszkot hordani.

AZ 528 EZER FŐ ÁLTAL KITÖLTÖTT NEMZETI KONZULTÁCIÓBAN A RÉSZTEVŐK 65 SZÁZALÉKA ÉRTETT EGYET AZZAL, HOGY A VÉDETTSÉGI IGAZOLVÁNNYAL RENDELKEZŐK FELMENTÉST KAPJANAK EGYES KORLÁTOZÓ INTÉZKEDÉSEK ALÓL, ÉS 58 SZÁZALÉK VÉLTE ÚGY, HOGY A VÉDETTSÉGI IGAZOLVÁNNYAL RENDELKEZŐKNEK MEG KELL ENGEDNI, HOGY RENDEZVÉNYEKET, ÍGY PÉLDÁUL KONCERTEKET VAGY SPORTESEMÉNYEKET LÁTOGASSANAK.

Ki és mikor kap védettségi igazolványt?
A koronavírus elleni védettség igazolásáról szóló 60/2021. (II. 12.) kormányrendelet értelmében az jogosult védettségi igazolványra, aki

Megkapta az első védőoltást: a 2021. március 1-jéig beadott védőoltások után automatikusan, 2021. március 15-éig kiállításra és postázásra került a védettséget igazoló kártya. 2021. március 1-jét követően a védőoltást követő 8 napon belül hivatalból kerül kiállításra és postázásra a védettségi igazolvány, ingyenesen és automatikusan, nem kell igényelni. A védettségi igazolványt csak akkor kell az oltásrögzítésnél tértivevényes küldeményként kézbesíteni, ha azt az érintett kérte, egyebekben a védettségi igazolványt a postai levélszekrénybe kell kézbesíteni. Ilyenkor a védettségi igazolványnak nincs érvényességi ideje, és az oltás típusát sem tartalmazza.
Igazoltan átesett a koronavírus-fertőzésen, vagyis Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT-ben) legalább egy pozitív eredményű koronavírus kimutatására szolgáló molekuláris biológiai vizsgálat vagy antigén gyorsteszt van nyilvántartva. Az illetőnek nem kell igényelnie az igazolványt, az állam hivatalból postázza az ingyenes kártyát. A 2021. március 1-jéig a fertőzésen 6 hónapon belül átesetteknek automatikusan, 2021. március 15-éig kiállításra és postázásra került a védettséget igazoló kártya. 2021. március 1-jét követően “a felgyógyulást” követő 8 napon belül hivatalból kerül kiállításra és postázásra a védettségi igazolvány. A felgyógyulás napjának számít az első negatív eredményű, a koronavírus kimutatására szolgáló molekuláris biológiai vizsgálat napja, ennek hiányában az utolsó pozitív eredményű, a koronavírus kimutatására szolgáló antigén gyorsteszt vagy molekuláris biológiai vizsgálat napját követő 10. nap. Egyetlen, pozitív PCR-teszt megléte esetén tehát a pozitív teszt napját követő 10+8=18 napon belül kell postázásra kerülnie a plasztikkártyának. Ezekben az esetekben a védettségi igazolvány érvényessége 6 hónap a „felgyógyulás napjától” számítva.
Vélhetően átesett a fertőzésen, de nem tudott róla vagy nem készült róla teszt és utólag elvégzett ellenanyag-vizsgálat igazolja a fertőzésen való átesését. Az IgG antitest szerológiai vizsgálat vérvétellel történik. Ha az ellenanyag-vizsgálat igazolja, hogy a személy korábban valóban fertőzött volt, védettségi igazolványt elektronikus úton a www.magyarorszag.hu weboldalon vagy személyesen lehet igényelni bármely kormányablakban. Be kell mutatni a tesztről szóló leletet és az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását, ezeket a kormányablakok ügyintézői ellenőrzik. Ha ellenanyag-vizsgálat igazolja, hogy a személy korábban valóban fertőzött volt, akkor a védettségi igazolvány érvényessége 4 hónap a vizsgálattól számítva. Az igazolványt a kérelem benyújtását követő 8 napon belül állítják ki. Az ellenanyag-vizsgálat önköltséges, hatósági áras, amelynek összege 11 000 forint, a védettségi igazolvány kiállításnak össze 3 000 forint, amit az igénylőnek átutalással (a fővárosi kormányhivatal számlájára) kell megfizetnie.

Mi van, ha nem kaptam meg?

Ha valaki jogosult a hivatalból kiállított védettségi igazolványra (például megtörtént az első oltás, vagy a nyilvántartásban szerepel a fertőzöttségen való átesettség ténye), azonban a fenti határidőn (az első oltástól vagy a „gyógyulás napjától” számított 8 napon) belül nem postázták számára az igazolvány , abban az esetben ügybejelentő lapot szükséges kitölteni és elküldeni Budapest Főváros Kormányhivatala számára. Ennek két módja van:

  1. Ügyfélkapu regisztráció esetén lehetőség van elektronikus ügyintézésre, amelyhez szükséges űrlapot ide kattintva lehet elérni. A felületen az Ügyindítás lehetőségét kell kiválasztani, majd elvégezni egy sikeres azonosítást. Ezt követően megjelenik az űrlap, ahol ki lehet választani a megfelelő bejelentési indokot.
  2. Személyesen befáradni bármely kormányablakba, okmányirodába, ahol az ügybejelentő lap kitölthető. Ilyenkor az ügyintézéshez előre foglalt időpont szükséges, amely Ügyfélkapu nélkül is foglalható az időpontfoglaló felületen „a KIEGS00021 – Védettségi igazolvány cseréje, pótlása” ügykör választásával.

Mindkét ügyintézési lehetőségnél lehetséges a meghatalmazotti eljárás is.

/www.portfolio.hu/

Címlapkép: MTI/ Róka László