Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Későn indult a gumicsereszezon, de 30-40 százalékkal drágábbak a téli gumik


Magyarországon, ellentétben a környező országokkal, nincs törvényi kötelezettség arra, hogy mikor kell a nyári autógumikat télire cserélni. Ennek ellenére a magyar autótulajdonosok 85 százaléka megteszi ezt a télies útviszonyok beköszöntével. Idén az abroncscsere 30-40 százalékkal többe kerül, mint egy évvel korábban. A megszokottnál jóval melegebb időjárásnak köszönhetően a hagyományos október közepihez képest kicsit később indult a gumicsereszezon – mondta az Indexnek Pollák Péter, az Abroncs Kereskedőház (AKH) vezérigazgató-helyettese.

A környező országokkal ellentétben – Ausztria, Szlovákia, Csehország, vagy épp Románia – Magyarországon nincs előírt törvényi kötelezettség az átszerelés tekintetében, a fogyasztói magatartást nagyrészt az időjárás alakítja. „Tapasztalatunk szerint az autósok 85 százaléka viszi abroncscserére – vagy szezonális gumicserére – járművét a tél beköszöntével. Ebben nincs döntő különbség például a régió többi országához képest. Az AKH ügyfeleinek nagyjából fele már felkészült a téli útviszonyokra” – ismertette.

Téli gumik 30-40 százalékkal drágábban

Ezt azonban idén jóval magasabb áron tehetik meg. A téli gumiabroncsok ára év/év alapú összehasonlításban átlagosan 30-40 százalékkal emelkedett. A gyártók a megnövekedett gyártási és szállítási költségekkel, illetve a forint gyengülésével indokolták a sorozatos áremeléseiket.

A leggyakrabban előforduló 205/55 R16 méretű kínálatunkban a legolcsóbb abroncsszett ára kicsivel 60 ezer forint fölé kúszik, a drágább, prémiumárazású márkáknál ez az összeg 120 ezer forint körül alakul – mondta Pollák Péter. A márkásabb termékek néhány esetben két-háromszor annyiba is kerülhetnek, mint az olcsóbb változatok.

A szerelés ára jóval kisebb mértékben emelkedett, budapesti szervizekben 15-20 ezer forint közé esik az említett méret szezonális cseréje, de például online vásárlás vagy időpontfoglalás esetén kedvezményt kapnak az AKH ügyfelei. Vidéken a szerelési árak ugyan alacsonyabbak, de adataink szerint a rezsi növekedése egyformán növelte a budapesti és a fővároson túli szolgáltatási árszintet – tette hozzá a szakember.

Nincs abroncshiány

Az abroncsgyártáshoz szükséges alapanyagok nagy hányada érkezik Ukrajnából és Oroszországból, a háború miatt azonban az ebből a két országból történő szállítás megakadt. A gyártók azonban elég gyorsan átstrukturálták az ellátási láncokat, és más forrásokból szerzik be a szükséges alapanyagot. Továbbá a meglévő alapanyagkészleteknek köszönhetően a gyártás nem feneklett meg, így az abroncshiányról érkező, a sajtóban is többször megjelenő információk nem a valóságot tükrözték.

Az év elején napvilágot látott áremelések a gumiabroncsokból való bespájzolásra ösztönözték a kereskedőket. A második áremelés pedig még egy szinttel feljebb lökte a készletezési attitűdöt. „Az első fél évben tehát a gyártók által mesterségesen generált disztribúció terén túlkészletezés alakult ki, ami aztán nyárra lecsengett. Ennek hozadéka, hogy nem alakult ki hiány a piacon, sőt ellenkezőleg, túlkínálat van – mondta Pollák Péter az indexnek.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük