Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Káosz jöhet a boltokban – Nem lesz könnyű dolga a vásárlóknak, ha át akarják látni a kötelező élelmiszerakciókat


Voltak egyeztetések a kormány és az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) között a kötelező akciózásról – erősítette meg a 24.hu-nak Vámos György, az OKSZ főtitkára. A szervezet még a tervezet megjelenése előtt, április 24-én kezdeményezett tárgyalást az ügyben, és Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter fogadta őket. Az OKSZ elmondta a véleményét, és a jogszabálynak lettek olyan elemei, amelynél figyelembe vették észrevételeiket.

Fotó: Facebook

Vámos György jó döntésnek tartja, hogy a (2021-es) nettó árbevételnél 500 millió helyett 1 milliárd forintnál húzták meg azt a határt, amely fölött kötelező heti akciókat hirdetni, mert így kevesebb kisebb boltot érint az intézkedés. Nemcsak külföldi láncoknak lesz kötelező az akciótartás, hanem magyar cégeknek, nagyobb franchise-partnereknek, közepes, kisebb vállalkozásoknak is. A kicsik kaptak még egy kedvezményt, említette meg Vámos, ha a meghatározott húsz élelmiszer-termékcsoportból van olyan, melyből ötnél kevesebb féle terméket forgalmaznak, akkor abból a termékcsoportból nem kell akciót hirdetniük.

A vásárlók szempontjából nagyon nem mindegy, hogy mi kerül be az árkedvezményes termékek közé – ha innen nézzük, jó is lehet a kötelező akcióztatás a húsz termékcsoportban. Persze ehhez az is kell, hogy a beszállítók partnerek legyenek az akciózásban – tette hozzá. Máskülönben csak a kereskedők fognak engedni az árrésből, és jó eséllyel olyan termékeket fognak akciózni, melyeknek nemigen lesz inflációletörő hatásuk.Ha viszont a beszállítók is partnerek lesznek, akkor jobb eséllyel kerülnek be olyan termékek, amelyeknek lesz hatásuk, és a vásárlók is elégedettebbek lehetnek, ha az akciós termékek abból a körből kerülnek ki, amit ők is rendszeresen keresnek, vásárolnak – mondta Neubauer a 24.hu-nak.

Nem kötelező magyar termékeket akciózni, hogy mennyi lesz az import a kötelező akcióban az üzletpolitikai, beszerzési kérdés. Most még mindenki lázasan számol, mert nagyon éles a verseny, hiszen 10 százalékkal esett az élelmiszer-kereskedelem forgalma. Mindenki azon dolgozik, hogy akciókkal visszacsalogassa a vevőket. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a beszállítók és termelők között is verseny van – mondta a 24.hu-nak Vámos György.

A vásárló nyilván arra lesz majd kíváncsi, hogy hány boltban lesz akció, vagy hogy a közelében lévő boltban lesz-e, de ezt ma még nehéz megmondani. Az 1 milliárd forintos bevételi határ alá ugyanis beeshetnek kistelepüléseken lévő üzletek is, ha egy nagyobb, egy tulajdonos alá tartozó lánc egységei. De például a franchise partnerekkel (is) dolgozó láncoknál – a franchise-ok önálló vállalkozások – az árbevételi határ miatt csak a nagyobbaknál lesz kötelező az akció, hiába, hogy mindenki a lánchoz tartozik – magyarázta Neubauer Katalin. Persze lehet önként is csatlakozni.

Mivel minden boltban más lehet akciós, a vásárlóknak – főleg eleinte – nem lesz könnyű dolguk, ha át akarják látni a kötelező akciókat.

Arra is lehet számítani, hogy nem egy helyen lesznek a kötelező akciós termékek (ez technikailag nem is lenne megoldható, mert vannak hűtendő és nem hűtendő élelmiszerek, illetve szigorú árukihelyezési előírások), szóval úgy kell majd összevadászni őket, ahogy eddig is, más akcióknál.

Szerinte azért határoztak úgy, hogy nem kötelező abból a termékcsoportból akciózni, melyből nem árul legalább öt terméket az adott üzlet, hogy mindenképpen legyen olyan akciózandó termék, ami még 30 napon belül nem volt akciós. Így is lesz olyan termékcsoport, például a baromfi-, illetve azon belül a csirkehús, aminél nehéz lesz összehozni az akciót, különösen júniusban, amikor még biztosan érvényben lesz az árstop a csirkemellre, a far-hátra és a szárnyvégre. A csirkének nem sok olyan keresett része marad, amit hétről hétre be lehetne vonni a kötelező akcióba. Valószínűsíti, hogy minden második üzlet combot vagy szárnyat fog meghirdetni. Igaz, lehetne más baromfihús is a kötelező akcióban, de a többire (pulyka, kacsa) kisebb a kereslet és a kínálat is.

További részleteket a 24.hu cikkében olvashatnak.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük