Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Jön a feketedoboz: júliustól új kötelező berendezéssel bővülnek az autók, ezt és ezeket rögzíti majd


Idén nyártól az újonnan regisztrált autóknak kötelezően tartalmazniuk kell majd feketedobozt – írja a parameter.sk.

A feketedobozt általában a repülőgépekkel hozzák összefüggésbe. A berendezés a repüléssel kapcsolatos kulcsfontosságú információk feljegyzésére szolgál. Képes ellenállni az extrém körülményeknek, mint a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat adnak az esemény rekonstruálására, amely a balesethez vezetett, ezáltal az illetékesek további biztonsági fejlesztéseket tudnak végrehajtani a repülés terén.

Pontosan ebből kifolyólag akarja az Európai Unió bevezetni a feketedoboz használatát az autókban is – hívja fel rá a figyelmet a Topspeed.

Ha közúti baleset történik, a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire hagyatkozhatnak. A szituációk viszont gyakran komplikáltak, nehéz meghatározni, hogy mi okozta a balesetet.

Ezt egy új intézkedéssel szeretnék megoldani. Ez alapján júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert, laikusan mondva feketedobozt. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami idén július 7-től már minden új autóra vonatkozni fog.

A portál szerint a rendelkezés a sofőrön kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat. A rendeletben hangsúlyozzák, hogy ez az újdonság csak az új modellekre vonatkozik, a régiekre nem.

A Topspeed szerint a járművekben nem végeznek majd semmilyen átlagon felüli beavatkozást. A legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd őket elhelyezniük. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. Baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. Ilyen például a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése (milyen erősen taposták a pedált), a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége, a légzsák működésbe lépésének ideje, illetve a biztonsági öv használata.

A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben. Emellett a készülék nem lesz kapcsolatban semmilyen távoli rendszerrel – az adatokat csak azt követően lehet belőle kiolvasni, ha a feketedobozt kiszerelték a járműből.

Mire képes az autós fekete doboz?

  • menti a  jármű sebességét
  • rögzíti a fékezés erejét
  • a kormányszöget is tárolja
  • megjegyzi az autó dőlésszögét
  • figyeli a vezetőtámogató rendszerek állapotát és azok aktiváltságát

A rendszer folyamatosan dolgozik ugyan, de ha semmi nem történik, akkor 40 másodpercenként törli az adatokat, különben a világ összes tárhelye sem lenne elég számára azok tárolásához. Amikor megtörténik a baleset vagy kinyílnak a légzsákok, az esemény előtti 30 másodperctől menti az adatokat (és a jármű nyugalmi állapota után még 10 másodpercig), ezek nem törlődnek, így segíti a későbbi elemzést. Nagyon hasznos ez a rendőrség, valamint az igazságügyi szakértők számára.

Fontos megjegyezni, hogy a fekete doboz által rögzített információkhoz a biztosítótársaságok nem férhetnek hozzá. Az EU előírja ugyanis, hogy az adatokat nem használhatók fel a jármű tulajdonosának azonosítására.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük