Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Itt a bejelentés: a kormány újabb ingyenmilliókat ad elektromos autók vásárlására

Címlapkép forrása: MTI/Balázs Attila

A kormány Klíma- és Természetvédelmi Akcióterve részeként meghirdetett, 5 milliárd forintos keretösszegű elektromosjármű-vásárlást támogató pályázata nagy sikerrel zárult. A kormány döntése alapján mintegy 882 millió forinttal megemeljük a pályázati keretösszeget, így a kiírási feltételnek megfelelően benyújtott összes pályázat támogatásban részesülhet – mondta az MTI-nek nyilatkozva Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

A környezetkímélő járművek beszerzése iránt az egyéni vásárlók mellett komoly érdeklődést mutattak a vállalkozások is – tette hozzá a miniszter.

A többletforrásnak köszönhetően az innovációs tárca több mint 230 elektromos jármű vásárlását segíti, ezzel több, mint 2000 elektromos jármű beszerzése történhet meg

– mondta a miniszter.

Tájékoztatása szerint 662 magánszemély pályázott a támogatásra, emellett 738 vállalkozás, köztük 294 taxis vagy személygépkocsis személyszállítást végző cég nyújtott be pályázatot elektromos autó vásárlására.

A pályázó gazdasági társaságok főként az informatikai, értékesítési és kereskedelemi szektorokból kerületek ki, de előfordultak köztük mérnöki vagy ügyvédi irodák is. Az érdeklődés a taxisok részéről volt a legintenzívebb, a pályázataikban igényelt támogatások összege ugyanis meghaladta a számukra elkülönített 2 milliárd forintos keretet.

A pályázat keretében 348 vállalkozás pályázott elektromos robogó beszerzésére

– jegyezte meg Palkovics László.

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos járművek beszerzésére kiírt pályázat a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének fontos eleme, amelynek célja, hogy minél szélesebb körben segítse elő a közlekedés zöldítését és az alacsonyabb árkategóriájú elektromos autók elterjedését.

A környezetkímélő elektromos autózás hazai térnyerése elengedhetetlen Magyarország, immár törvényben is rögzített 2050-es klímasemlegességi célkitűzésének elérésében. Az elektromobilitási piac fejlődése szempontjából a miniszter örvendetesnek ítélte azt, hogy a kereskedők nyitottak voltak a listaárak csökkentésére, így a pályázat a piaci versenyt is élénkítette.

A kormányzati program felgyorsítja a környezetkímélő járművek terjedését, amelynek tempója már korábban is az európai élmezőnybe tartozott Magyarországon – mondta, emlékeztetve arra, hogy 2020 első felében az uniós tagállamok közül Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben a forgalomba helyezett alternatív hajtású autók száma.

Pillanatok alatt kimerült a keret

A 2020. május 30-án meghirdetett kiírás keretében a pályázatokat 2020. június 15-től lehetett benyújtani. A beérkezett pályázatok összértéke kevesebb mint egy nap alatt elérte a teljes keretösszeget. Ennek eredményeként az IFKA hivatalos oldalán meg is jelent a kiírás, amely szerint

A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS KIMERÜLÉSE MIATT AZ ÉRDEKLŐDŐK 2020. JÚNIUS 16. 12:00 ÓRÁIG NYÚJTHATTÁK BE PÁLYÁZATAIKAT, A BENYÚJTÁS LEHETŐSÉGE EKKOR LEZÁRULT.

Miért kapkodták el ennyire gyorsan?

A pályázat rendkívül gyors kimerülése több tényezővel függhet össze:

  • Az előző pályázat kifutása óta eltelt több hónap, és februárban már lehetett sejteni a kormányzati bejelentések alapján, hogy újfajta támogatás érkezik. Ezért az eddig elhalasztott kereslet most zúdul rá a piacra és a pályázatra.
  • A korábbinál (1,5 millió forint) nagyobb, 2,5 millió forintos támogatás már többek számára teheti vonzóvá az elektromos autókat.
  • Az új program sávos rendszerének köszönhetően élénkült az árverseny, egyre több modell ára csökkent, a vásárlók széles kínálatból választhattak, a korábbiaknál alacsonyabb árakon.

Eddig 1558 pályázatról született döntés

Érdemes kiemelni, hogy a feldolgozás folyamatos, eddig 1558 pályázatról született döntés, ezek támogatói okiratait már ki is adták. A pályázatokat 15 nap alatt bírálják el és a támogatói okirat megérkezését követően 90 nap áll a pályázó rendelkezésére, hogy a kiválasztott kereskedővel szerződést kössön és másfél év, hogy átvegye az új autót. Ezért tehát az sem gond, ha a gyártás előtt álló új modellre hosszabb ideig kellene várnia a pályázónak.

Milyen modellek közül választhatnak majd a szerencsések?

Azok, akik sikerrel pályáztak és megkapják az állami támogatást, számos elektromos autó közül választhatnak, a 11 millió forint alatti modelleket az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze.

Azok, akik sikerrel pályáztak és megkapják az állami támogatást, számos elektromos autó közül választhatnak, a 11 millió forint alatti modelleket az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze.

elektromos auto modellek

Az iparági szerelők szerint nagy szükség van a támogatásokra

Kiemelten fontos, hogy a politikai döntéshozók minden létező eszközükkel támogassák a hazai autóipart a mostani, kiemelten fontos időszakban – hangzott el a megállapítás a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) és a Portfolio közös szakmai online konferenciáján. A hazai autóipar meghatározó vezetői között nagy volt az egyetértés abban, hogy a magyar államnak is további pénzügyi támogatást kell nyújtani az új autók vásárlásához.

Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója is azt hangsúlyozta, hogy az elektromos autók támogatása, a nagycsaládos, hétüléses modellek támogatásának megléte nagyon fontos. Kiemelte, hogy egyre nagyobb arányban váltanak a vásárlók konnektorról tölthető modellekre, éppen ezért fontos lenne ennek az infrastruktúrának a kiépítése, erőteljes fejlesztése annak érdekében, hogy az országos lefedettség javuljon.

Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettes ezt annyival egészítette ki, hogy nagyon fontos lenne a borzasztóan idős és rendkívül nagy károsanyag-kibocsátású hazai személygépkocsi-állomány megújítása. Ilyen támogatást jelenthetne például egy hazai roncsautó-program (a 2008/2009-es válság után sokat segített a Németországban és más európai államokban bevezetett roncsautó program), vagy a környezetvédelmi szempontú általános gépjármű adóztatás. A követendő minták azonban nem a 2008/2009-es pénzügyi világválság után megvalósított autócsere-programok lennének: a támogatással lecserélhető autók körét nem elsősorban a használt autók kora, hanem károsanyag-kibocsátása szabná meg.