A koronavírus-járvány megfékezése érdekében hozott korlátozó intézkedések ráirányították a figyelmet a digitális oktatási programok szükségességére. Az OTP Fáy András Alapítvány digitális programja oktatási videókat, élő online közvetítéseket (streamelt előadásokat) és e-learning tanagyagokat is magába foglal. Mind hazai, mind nemzetközi mércével jó gyakorlatot, iránymutatást jelent.

Nyitókép: MTI, Komka Péter
Az OTP Fáy András Alapítvány 2012 óta már több mint 120 ezer iskolás korú gyermeknek, illetve felnőttnek nyújtott pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási képzést, egyedülálló, szórakoztatva-tanító élőerős tréningjei keretében.
Az Alapítvány a megszerzett tapasztalatait felhasználva, egyrészt a jelenlegi kihívásokra válaszul, másrészt szakmai víziója eléréséhez általános- és középiskolás diákok részére a pénzügyi ismeretek területét átfogó, ingyenesen elérhető, a Nemzeti Alaptanterv ajánlásait maradéktalanul követő, digitális oktatási programot fejlesztett ki, mely mind tantermi, mind otthoni-egyéni felhasználásra lehetőséget nyújt.
„Ez egy mérföldkő az alapítvány életében”
– hangsúlyozta el Dr. Mészáros Tamás, Az OTP Fáy András Alapítvány kuratóriumának elnöke az online sajtóbejelentésen. „Az oktatásban különösen fontos szerepe van a digitalizációnak. A rendszer képes a digitális oktatásra, és egyedi tulajdonságokkal is rendelkezik: ingyenes, széles diákréteget lehet vele elérni, továbbá nem korlátozott azoknak a száma, akik hozzájutnak az oktatáshoz. Három típusa működik a rendszernek (távoktatási videók, streaming előadás, e-learning), amelyek közül választhat a tanár vagy a diák” – fejtette ki.
„Az alapítvány sikerének az egyik kritériuma, hogy folyamatosan követjük a trendeket, és folyamatosan tudunk lépni a különböző társadalmi igények tekintetében”
– mondta el Gróf Henrik Balázs, Az OTP Fáy András Alapítvány oktatás-szakmai igazgatója. „Digitalizáljuk a meglévő tartalmakat, azaz nem csak helyettesítést szerettünk volna, hanem plusz funkciókat szerettünk volna hozzárakni, mélyíteni a tudáselemeket, kiterjeszteni, módosítani, újra értelmezni, ha már a digitális tér lehetővé teszi. Ez volt az egyik iránymutatónk. Egy rendkívül különleges, számos pluszt adó oktatási keretet és tartalmakat sikerült kialakítanunk” – tette hozzá. Fontos volt a keretrendszer kialakítása, hogy min keresztül jelenjen meg mindez. Végül a Skillnaut keretrendszerét találták megfelelőnek.
„Ingyenes, pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási edukációval, úgynevezett financial literacy elemeket tartalmazó oktatási anyag, ami több évfolyamot átölel, ráadásul a felhasználók maguk mixelhetik össze a tudásanyagot, amit elsajátítani kívánnak. Ilyen még nem volt” – emelte ki Gróf Henrik Balázs.
Több mint 40 oktatási modul született meg, 5-12. évfolyamos diákoknak. Az e-learning tananyagaikban a tanulók korosztályra szabott, 45 perces tanórára igazított oktatási modulokat dolgozhatnak fel, egyéni ütemben haladva.
A Skillnaut rendszerének előnyei közül Kovács Bálint, a Skillnaut ügyvezetője kiemelte, gyors és egyszerű tartalomfejlesztési megoldást kínál az oktatók számára. A másik pozitívum a tanulói oldalon jelentkezik: a képernyő előtt személyes tanulási utat hoztak létre a tanulók számára. Játékos megoldásokkal támogatják a tananyagok elsajátítását.
„2020 példa nélküli a magyar oktatás történetében”
– hangsúlyozta Dr. Aáry-Tamás Lajos, az Oktatási Jogok Biztosa.
Az OTP Fáy András Alapítvány digitális oktatási programja egy olyan lehetőséget kínál, ami a gazdasági ismeretek oktatása területén világszínvonalú.