Az Európai Bizottság arra számít, hogy az általa szorgalmazott műszaki vizsga szigorítások 2026 és 2050 között mintegy 7 000 ember életét menhetik majd meg és nem kevesebb mint 65 000 súlyos balesetet védhetnek ki.
Átfogó javaslatcsomagot készített elő az Európai Bizottság, mely a járművek műszaki vizsga szabályainak módosítása mellett a nyilvántartás és a közúti ellenőrzések változásaira is kiterjed.
A tervezet értelmében nem csak
a tíz évnél idősebb személygépkocsiknak és furgonoknak kellene évente megjelennie műszaki vizsgán, de a 125 cm³ feletti motorokra is kiterjesztenék a műszaki vizsga kötelező érvényét.
Ez mind szerepel a műszaki vizsga szabályainak tervezett szigorításai között
Brüsszel jövőre vonatkozó elképzelései között szerepel speciális ellenőrzéseket bevezetni az elektromos gépjárművekre is, például ellenőrizni a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftvereket. Elsősorban a dízelmotoros járművek esetében pedig mérésre kerülne az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxid-kibocsátás szintje is.
Jó hír a külföldről használt autó vásárlásában gondolkodók számára, hogy a tervezet szerint minden szervizelés során rögzíteni kell majd a kilóméter óra aktuális állását, s ezek az adatok egy nemzetközi adatbázisban kerülnének tárolásra. Ez vélhetően nagyban segítené a kilóméteróra-manipulációk visszaszorítását.
A mind digitálisabbá váló szabályozás egységes, és elektronikus formátumú műszaki vizsga igazolást és forgalmi engedélyt jelentene, a tagállamok között pedig összekötnék a járműnyilvántartásokat. Sőt, más tagállamban is elvégezhető lenne a műszaki vizsga, ha épp külföldön érne utol a megújítás esedékessége, s minderről ideiglenes érvényű tanúsítványt is adnának.
Mindennek hátterben az életmentés szándéka húzódik meg
A műszaki vizsga szabályainak szigorításától az öregebb és ezáltal könnyebben meghibásodó gépjárművek okozta balesetek számának drasztikus csökkenését várják a döntéshozók.