Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Hamarosan nem kell kormányablakba járni, hogy elintézzük ügyeinket: indul a Digitális Állampolgárság Program


Szeptemberben elindul a Digitális Állampolgárság Program, melynek köszönhetően ezentúl okostelefonunkon keresztül intézhetjük ügyeinket egy olyan alkalmazáson keresztül, amely minden okmányunkat tárolja. A digitális állampolgárság bevezetését 2022-ben jelentette be a kormány, tavaly pedig törvénybe iktatták. Az alkalmazás szombattól már letölthető, jövő héttől pedig regisztrálhatunk is a programra.

Fotó: MTI

Jelentős változás jön ősztől a magyarok ügyintézésében, ugyanis a kormány tervei szerint szeptemberben elstartol a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) – írja az RTL. A rendszer lényege, hogy két éven belül minden, az állammal és a közszolgáltatókkal kapcsolatos ügyintézést az okostelefonunkon keresztül is el lehet végezni.

Nem kell azonban várni 2026-ig, hogy használhassuk az alkalmazást, mivel május 18-tól, azaz szombattól már letölthető a DÁP mobilapplikációja, május 21-től pedig már regisztrálhatunk is a programra.

Mint a Dívány írja, talán elsőre ijesztően hangzik, hogy az összes adata bekerül egy programba, azonban ennek a fejlesztésnek az alapelve, hogy az összes, az állammal kapcsolatos adatnak mindig az állampolgár a tulajdonosa, így egyedül ő rendelkezhet arról, hogy azokat felhasználhatják-e vagy sem.

Az RTL körüljárta, hogy pontosan mit is jelent a digitális állampolgárság, hogyan érinti az embereket a mindennapokban, mire lehet majd használni, és milyen kockázatokat rejt magában.

A digitális állampolgárság bevezetését 2022 végén jelentette be a kormány, tavaly pedig elfogadták és törvényerőre emelték. Amennyiben teljesülnek a korábban megígértek, 2026-ra az állampolgárok néhány kivételtől eltekintve minden olyan jogosultsággal és ügyintézési lehetőséggel rendelkeznek majd a nap 24 órájában a digitális térben, mint a fizikai valójukban. Ez azt jelenti hogy ezentúl nem kell szabadságot kikérni azért, hogy okmányirodában intézzük azokat az ügyeinket, melyekre jelenleg csak munkaidőben van lehetőség.

Többek között erre tudjuk használni az új rendszert:

  • eSzemélyazonosítás: az elektronikus tárcában elérhető lesz az összes okmány digitális változata, amelyek biztosítják a digitális azonosítást.
  • ePosta: az állampolgárokkal való kapcsolattartást egy digitális postaláda teszi lehetővé rendezett és áttekinthető módon.
  • eDokumentumkezelés: az elektronikus dokumentumtárban az ügyintézések, levelezések valamennyi dokumentuma elektronikus formában tárolható.
  • eAláírás: az elektronikus aláírás szolgáltatással az EU teljes területén elfogadott módon, hitelesen írhatók alá szerződések és más hivatalos dokumentumok.
  • eFizetés: az elektronikus fizetéssel teljesen integrálttá válik az állampolgári szolgáltatás, amellyel nem csak az állammal folytatott fizetési tranzakciókat lehet indítani.

Ezentúl ezeket egy helyen, egy okostelefonos alkalmazás segítségével lehet majd intézni, amely az összes okmányunkat tárolja. Ha a jövőben igazoltatna egy rendőr, elég lesz csak elővennünk a telefonunkat, de akkor sem kell több, amikor az életkorunkat kell megadni valahol. Ide érkeznek majd hivatalos levelek, amikre válaszolni is lehet majd.

Később közműszámlák befizetésére és banki ügyintézésre, akár hitelszerződések vagy biztosítások megkötésére is alkalmas lesz a program.

A felhasználóknak értesítést küld majd az alkalmazás, ha lejár például a személyi igazolványuk vagy az autójuk műszaki vizsgája, esetleg ha közeleg egy ügyintézés határideje. A lakcímváltozást is elég lesz egyszer bejelenteni, minden hivatal értesül róla. A végső cél pedig az, hogy minden közigazgatási ügyintézés az applikációba költözzön. Tervek között szerepel, hogy később a költözéssel, házassággal és vállalkozásindítással kapcsolatos ügyeket is el lehessen intézni az alkalmazásban.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük