
A kompakt kategóriába tartozó autók a mindenesek, a családi autótól kezdve a sokat futó céges autókon át a hosszú távú utazásokra használt kombikig terjed a kínálat, ennek megfelelően a rajtuk szolgálatot teljesítő abroncsoknak is sokoldalúnak kell lenniük.
A nyári abroncsok számára új kihívást jelent az extrém magas hőmérséklet, a tűző napsütésben jellemzően 50°C-ra melegszik az aszfalt, és ilyenkor is jól kell szerepelniük.
Az Auto-, Motor- und Radfahrerbunds Österreich (ARBÖ), az ACE Auto Club Europa e.V. és a német GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung mbH tesztcsapata idén 225/45 R17-es méretű, jellemzően kompakt autóknál használt abroncsokat vizsgált a Frankfurt közelében található Triwo-tesztközpontban Opel Astra Caravan és Volkswagen Golf VII Variant tesztautók segítségével.
A vizsgált abroncstípusok:
- Vredestein Ultrac
- Michelin Primacy4+
- Goodyear EfficientGrip Performance 2
- Bridgestone Turanza
- Maxxis Victra Sport 5 VS5
- Pirelli Cinturato P7
- Continental PremiumContact 7
- Austone Athena SP-701
- Milestone Green Sport GS-05
- Berlin Tires Summer HP 1
A száraz úton fékezés a legfontosabb szempont a legtöbb autóvezetőnek, a 100 km/órás sebességről végzett lassításnál már jelentős eltérések mérhetőek. Amíg a Continental abroncsa már 33,7 méter után megállt, az olcsó Austone-gumi csak 38,2 méternél – ez a 4,5 méter egészen pontosan egy autóhossznyi eltérést jelent. A középmezőny nagyon hasonló fékutakat produkált, centik jelentették az eltérést.
Nedves aszfalton fékezésnél 80 km/óráról lassítottak megállásig, ennél a vizsgálatnál is a Continental abroncsa érte el a legrövidebb fékutat 27,4 méterrel, a Milestone és az Austone abroncsa bő 4 méterrel hosszabb távon tudott csak megállni, a középmezőny itt is lényegében azonos fékutakat produkált.
A kezelhetőség fejezetnél a köridőn kívül a sofőrök benyomása is számított az értékelésnél. Amíg száraz aszfalton a Berlin kivételével az összes abroncs jól szerepelt,
a nedves útfelületen már kijöttek az eltérések. Itt is a Continental abroncsa végzett az élen, mivel remek a tapadása, valamint jó és kiegyensúlyozott a kormányozhatósága. A tesztet végző és szubjektív benyomásait tolmácsoló Henning Renner három abroncsot nem ajánl, az Austone, a Milestone és a Berlin alulkormányzottan viselkedett, a gyenge tapadás miatt küzdeni kellett ezekkel, ami a közúton megnehezítheti a vészhelyzetben való manőverezést.
A vízre felúszás vizsgálatnál aztán a feje tetejére áll a korábban mért/tapasztalt sorrend.
Amíg a nedves fékezésnél a Maxxis abroncsa még második helyet ért el, addig a kanyar-aquaplaning teszten ez lett a legutolsó. A Vredestein abroncsa a középmezőnyből az élre ugrott, jelentősen jobb eredményt produkált még a Continentalnál is, a korábban gyengélkedő Milestone pedig a középmezőnyben végzett.
A GTÜ/ARBÖ/ACE nyárigumi-tesztjében
egyértelműen a Continental Premium Contact 7-es lett a legjobb,
emellett még a Vredestein Ultrac, a Michelin Primacy 4+ és a Pirelli Cinturato P7 (időközben új gumikeverékkel készül) abroncsa kapott nagyon ajánlott minősítést. Ajánlják még a Goodyear EfficientGrip Performance 2-es, a Bridgestone Turanza 6 és a Maxxis Victra Sport 5 VS5 abroncsot is. Az olcsó abroncsok közül a Milestone Green Sport GS-05 és a Berlin Tires Summer HP1 kapott feltételesen ajánlott minősítést, az Austone Athena SP-701-es megvásárlását nem ajánlják a szakemberek.

Fotó: Gulyás Péter István / GTÜ/ARBÖ/ACE
Nemrég a német autóklub, az ADAC is végzett egy nyárigumi-tesztet 17 típussal, amelyen szintén a méregdrága Continental Premium Contact 7 diadalmaskodott.