Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Fontos változás jön – Egyszerűbb lesz buszjogosítványt, de nehezebb lesz gépkezelői jogosítványt szerezni


A jövő évtől tehergépkocsi-jogosítvány nélkül is buszvezetőnek tanulhat, aki már rendelkezik személyautóra szóló, B kategóriás vezetői engedéllyel.

Képünk illusztráció fotó. elenz.hu

A Technológiai és Ipari Minisztérium közleménye szerint a kapcsolódó jogszabály-módosítás december közepi hatályba lépéséhez igazodva hirdetik majd ki az új tantervi és vizsgakövetelményeket. A képző szervek felkészülési idejével számolva 2023-től így jelentősen egyszerűsödik az autóbuszos jogosítványszerzés. A leendő hivatásos buszsofőrök sokkal olcsóbban és gyorsabban sajátíthatják el a biztonságos közlekedéshez szükséges ismereteket, képességeket.

Jelenlegi szabályok

A jelenleg érvényes szabályozás szerint a személygépkocsi vezetésére jogosító „B” után a tehergépkocsira előírt „C” kategóriát is meg kell szereznie annak, aki a buszvezetéshez szükséges, „D” kategóriás engedélyhez jutna.

Ez változik

Az elfogadott rendeletmódosítások az idei év végével eltörlik ezt a követelményt, a gépkocsi volánja mögül tehát hamarosan köztes megálló nélkül ülhetnek át a buszok vezetőfülkéjébe a sofőrök. A változtatás nagy könnyebbséget jelent az ágazat vállalkozásai, a magánfuvarozók, az önkormányzati cégek és a Volánbusz számára is – írták. Lényeges újításként megszűnik az iparági visszajelzések szerint elavult „Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés” vizsgatárgy. A korszerűsített ismeretanyagot a továbbiakban a rutinvizsgán kérik számon a tanulóktól – tették hozzá.

Kellenek a buszvezetők

Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta: „évente két-háromezren szereznek buszos jogosítványt, a sokkal egyszerűbb feltételekkel többen választhatják a hivatásos sofőrködést. Az időigényes tehergépkocsis képzés, vizsgáztatás költségei alól mentesülve a tanulók 8-12 hónapot és több százezer forintot spórolnak meg. A bőségesebb szakmai utánpótlásra azért is nagy szükség van, mert a munkaerőhiány gátat szab a közösségi közlekedési szolgáltatók menetrendi kínálatbővítéseinek, megnehezíti a buszos pótlás megszervezését a tartós vasúti fennakadások idejére.”

Év eleje óta már több mint nyolcvan, a kereskedelemben, az autóiparban, a mezőgazdaságban, az építőiparban vagy a szállítmányozásban használt munkagépnél kötelező a jogosítvány a törvények szerint. Az OKJ-s rendszer megszűnése miatt most már az is változott, hogyan szerzik meg a vezetői és kezelői engedélyeket, miközben egyre szigorúbbak a hatósági ellenőrzések.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.