Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Fontos közleményt adott ki a NÉBIH: elmagyarázták, miért van mostanában egyre több termékvisszahívás a boltokban


Mostanában viszonylag gyakran láthatunk figyelmeztetéseket azzal kapcsolatban, hogy valamilyen szennyezettség vagy minőségbeli probléma miatt visszahívnak termékeket a boltokból és a vásárlóktól. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy manapság több a problémás termék. Mutatjuk a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) magyarázatát.

Fotó: Getty Images

Az elmúlt hónapokban szinte minden hétre jutott legalább egy olyan hír, amely arról szólt, hogy szalmonellafertőzöttség gyanúja, idegen anyag vagy csattanómaszlag esetleges előfordulása, az ajánlott napi beviteli mennyiségnél magasabb jódtartalom, valamint mérgező anyag vagy nem jelölt allergén jelenléte miatt termékeket hívtak vissza. Ennek okáról közösségi oldalán osztott meg egy rövid magyarázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

„A termékvisszahívások száma alapvetően nem szaporodott, csak gondoskodtunk róla, hogy az ilyen típusú hírek jobban szem előtt legyenek, mint korábban. Ennek érdekében az elmúlt időszakban bevezettük azt az új gyakorlatot, hogy minden egyes termékvisszahívásról hírt adunk a Nébih Facebook-oldalán” – írta válaszában dr. Bognár Lajos országos főállatorvos. Mint kiemelte, ezzel az volt a cél, hogy ezek a fontos, sokakat érintő információk minél több vásárlóhoz eljussanak – azokhoz is, akik nem böngészik a Nébih honlapján található, a termékvisszahívásokat összesítő adatbázist, hanem inkább a közösségi médiából tájékozódnak.

A tájékoztatás ezen formája pedig a tapasztalatok szerint igen hatékony, hiszen a Nébih termékvisszahívásokról szóló posztjait rendszerint több ezren megosztják. „Az igazság tehát az, hogy nem a termékvisszahívások száma lett több, hanem a megosztásoké” – fogalmazott a főállatorvos. Megjegyezte továbbá, hogy amikor csak lehetőség van rá, termékfotót is mellékelnek a felhívások mellé, hogy ezzel is segítsék a vásárlókat a szóban forgó, problémás élelmiszerek azonosításában.

Komoly rosszullétet kockáztat meg, aki nem eléggé körültekintő, és véletlenül romlott ételt fogyaszt el. Ezért nem árt tudni, hogy milyen jelekre kell odafigyelni vásárláskor, illetve milyen óvintézkedéseket tehetünk meg otthon, hogy csökkentsük a veszélyt.

A szakértő kiemelte ugyanakkor, hogy a Nébih termékvisszahívás-adatbázisára nem egy „szégyenfalként” kell tekinteni, ugyanis nem az adott árucikkek gyártójának lejáratása a cél. „A hatóság célja az, hogy minél több felelős vállalkozó jelezze, ha probléma van a termékével. Inkább történjen meg időben a termékvisszahívás, és legyenek ilyen módon védve a vásárlók, mint hogy az egészségre ártalmas termék forgalomban maradjon” – hangsúlyozta Bognár Lajos.