Közzétette - Kategória - Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Felesleges és károsok is lehetnek egyes vitaminkészítmények – Mutatjuk melyiket nem ajánlják


Egy gyógyszerész szerint felesleges, bizonyos esetekben káros is lehet egyes vitaminkészítményeket szedni egészséges embereknek. Tabudöntögető megszólalásában öt vitaminkészítményt sorol fel, amelyeket jobb, ha szerinte elkerülünk – írja a hazipatika.com.

69432367 – preparation pharmaceutical pills medicine &antibiotics&herb medicine

Az egészséges életmód fenntartásához vitaminokra van szükség, és bár a legtöbb ember a kiegyensúlyozott táplálkozásból is be tudja szerezni a szükséges tápanyagokat, sokaknak lehet szükségük vitaminpótlásra. Például folsav és vas a terhes vagy teherbe esni szándékozó nőknek, kalcium a menopauza utáni nőknek, B12-vitamin az 50 év felettieknek. A vitaminok hasznosak lehetnek továbbá a sportolóknak, erős fizikai munkát végzőknek, műtét vagy betegség utáni lábadozóknak.

A gyakorlatban azonban emberek milliói szednek naponta vitaminkészítményeket, úgy, hogy nincs különösebb bajuk vagy nem tartoznak a veszélyeztetett csoportokba. Számukra szolgál rossz hírrel Dr. Kristina Telhami amerikai gyógyszerész, amikor azt mondja, hogy esetükben felesleges a mesterséges vitaminpótlás. Szerinte az egészségeseknek nem mindegyik vitaminkészítmény használ, egyesek egyáltalán nem hatnak, másoknak súlyos mellékhatásai lehetnek, és az adagolásuk is problémás. Ahogy az Eatthis nevű táplálkozástudományi szaklapnak fogalmazott: “Gyógyszerész vagyok, és soha nem ajánlanám ezeket a vitaminokat”. Lássuk, hogy a cikk alapján mely vitaminokat és miért nem ajánl a gyógyszerész!

Halolaj

A legtöbb orvos és egészségügyi szakember halolaj-kiegészítőket ajánl a szív egészségének védelmére és a trigliceridszint csökkentésére a magas omega-3 zsírsavtartalom miatt. A gyógyszerész szerint azonban a többszörösen telítetlen zsírsavak – mint amilyen az omega-3 – hőhatásra instabillá válnak, ami azt jelenti, hogy megrothadhatnak és gyulladást okozhatnak a szervezetben. Ráadásul a túl sok többszörösen telítetlen zsírsav (PUFA) lelassíthatja az anyagcserét, mondta.

Vas

A legtöbb ember azért szed extra vasat, mert azt mondták neki, hogy vérszegény vagy alacsonyak a vasértékei a vérképében. Bár valóban fontos, hogy a vasszintünk az egészséges tartományon belül legyen, a vaspótlásnak van néhány problémája. Először is, a túl sok vas fokozhatja a gyulladást, táplálhatja a kórokozókat, és még az ösztrogénszintet is befolyásolhatja. Gyulladást akkor okozhat, amikor a vas reakcióba lép a szervezetben lévő hidrogén-peroxiddal.

A kelleténél több vasbevitel súlyosbíthatja is az olyan állapotokat, mint az endometriózis, a PCOS, a mióma, a cukorbetegség, az IBS/IBD, az inzulinrezisztencia és az autoimmun állapotok. A gyógyszerész vaspótlás helyett a megfelelő étrend kialakítását ajánlja. Például halételeket, marhahúst, csirkemájat, jó minőségű tejtermékeket együnk sűrűbben, mert ezekben sok a vas és a réz.

D-vitamin

Mivel a D-vitamin-hiány rendkívül gyakori, a legtöbb ember táplálék-kiegészítőből próbálja pótolni a kieső mennyiséget. Logikusan, hiszen ez egy zsírban oldódó vitamin, amelyet főként a napfényből és kevésbé az ételből nyerhetünk ki. Ez azonban nem ilyen egyszerű. A D-vitamin hasznosulásához megfelelő mennyiségű A-vitamin és magnézium kell a szervezetben, valamint egy működő máj a lebontásához. A gyógyszerész szerint a D-vitamin-hiány gyakori oka a nem megfelelő magnézium-, A-vitamin-szint, vagy a nem jól működő máj. Emellett a zsírszegény étrend, a napfény hiánya, sőt, még a napvédő krémekben található alumínium is lehet a D-vitamin-hiány kiváltó oka.

Cink

A cinket általában az immunrendszer támogatására szedjük, különösen betegség idején. A cinkpótlással szerinte az a probléma, hogy kimeríti a rézszintet. A cink és a réz egyszerre szinergista és antagonista, ami azt jelenti, hogy a túl sok cink kioltja a réz jótékony hatásait. Ugyanez vonatkozik a túl sok rézre is. A gyógyszerész szerint, ha valakinek túl alacsony a cinkszintje, akkor lehet, hogy valójában a magnéziumszintje alacsony. Ugyanis, ha a májunk nem talál elegendő magnéziumot, akkor a cinket használja fel pótlásként.

Multivitaminok

A multivitaminokkal is óvatosan kell bánni szerinte, mert „koktélként” többféle vitamint is tartalmaznak, amelyek összetétele és adagolása adott esetben ásványi anyag egyensúlyhiányhoz vezethet. Például a legtöbb multivitamin béta-karotin formájában tartalmaz A-vitamint. A szervezet a béta-karotint retinollá alakítja, ami az A-vitamin aktív formája. A gyógyszerész szerint, ha béta-karotint szedünk, az valójában csökkenti az aktív A-vitamin mennyiségét. E mellett a legtöbb multivitamin a tápanyagok szintetikus és izolált összetevőit tartalmazza, amely nem ugyanúgy hat a szervezetben, mintha ezeket a tápanyagokat valódi, teljes értékű élelmiszerekből kapnánk. A gyógyszerész tanácsa az, hogy a multivitaminok szedése helyett a kiegyensúlyozott, tápanyagdús étrendre koncentráljunk.