Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Egyre nő az agresszió az iskolában? A szakemberek szerint az iskolai erőszak jelentős része rejtve maradhat


Az elmúlt hónapokban több hírt is olvashattunk az iskolában egymást megkéselő diákokról, diákra támadó pedagógusokról. Bár ezek alapján úgy tűnhet, eldurvult az iskola világa, a Hírklikknek nyilatkozó Vajda Zsuzsanna pszichológus, és Kozma Tamás oktatáskutató szerint kutatások híján nehéz megítélni, hogy valóban megnőtt-e az agresszió az iskolában. Ugyanakkor az iskolai erőszak jelentős része rejtve maradhat, még a tanárokig sem jut el. Az is biztos, hogy a kormány jelenlegi oktatáspolitikája jelentősen befolyásolja azt a légkört, ami a gyerekközösségekben uralkodik. A megalázott, kirúgással megfegyelmezett tanár a gyerekek előtt nem képes olyan tekintélyként állni, akire tényleg hallgatnak.

Vajda Zsuzsanna szerint – mint minden – ez is összetett probléma, mert ahol emberi, vagy gyerekközösségek vannak, ott mindig előfordulnak különböző erőszakos cselekedetek. Teljesen kiküszöbölni nem lehet, de meg kell előzni, hogy elfajuljanak és fontos a körülmények feltárása is.

Az iskolán belüli „piszkálódás” nagyon széles skálán elhelyezhető. Ennek van egy olyan része is, ami tulajdonképpen a diákélet egyfajta tartozéka, amit nem érdemes túlságosan fölnagyítani. Ez olyan dolog, amit meg kell tanulniuk kezelni a gyerekeknek. A felnőttek asszisztenciájára azért van szükség, mert látni kell, hogy hol az a határ, ahol be kell avatkozni.

Arról viszont ritkán esik szó, hogy a kormány jelenlegi oktatáspolitikája jelentősen befolyásolja azt a légkört is, ami a gyerekközösségekben uralkodik. A tanárok rosszul fizetettsége és megalázása több szempontból is borzasztó rossz hatással van a gyerekekre és a gyerekközösségekre. Egy tanár akkor tud beavatkozni, és közbelépni, ha van tekintélye. A megalázott, kirúgással megfegyelmezett tanár nem képes a gyerekek előtt olyan tekintélyként állni, akire tényleg hallgatnak. Olyan légkör uralkodik el az iskolákban – és manapság erre van esély –, hogy a diákok semmibe veszik a tanárt. Ilyenkor biztosan szaporodnak az agresszív esetek. A tanároknak kell, hogy legyen természetes tekintélyük, és ehhez az kell, hogy a társadalom megbecsült tagjai legyenek, tisztességesen megfizetve. Ha ez nem működik, akkor jön az intézményes erőszak: az iskolarendőr, vagy a szülői önbíráskodás.

Arról – ha ritkábban is – lehet olvasni, hogy sok tanár fel akar mondani, de arról kevésbé, hogy még a budapesti iskolák is „átjáróházak” lettek. Vajda Zsuzsanna iskolás unokái példáján látja, hogy hetente mennek el a tanárok, jön helyettük egy új, de az is elmegy, így nem is tudnak személyes kapcsolatot kialakítani, ami magában hordozza, hogy az iskolában durvább légkör várható. A pszichológus úgy fogalmazott, „a tanárok nagyon csúnyán át lettek vágva”. 2014-ben még úgy tűnt, hogy rendeződik a helyzetük. Akkor a kormány belátta, hogy a kialakult helyzet nem tartható, és megígérte, hogy legalább az anyagi helyzetüket rendezi. Aztán a pedagógusok – ezen a téren is – újból lemaradtak, és még a függetlenségük is veszélybe került.

További részleteket a Hirklikk.hu cikkében olvashatnak.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük