A globális dízelpiac jelenlegi állapota aggasztó képet fest a szakértők szerint, mivel világszerte megugrottak az árak a nyersolajéhoz képest, ami lehetséges szűkösségre utal. Ez a helyzet megkongatja a vészharangot az inflációval küzdő kormányok számára – írja a Bloomberg, amely szerint a fűtési szezon csak fokozhatja a problémákat.
A szakértők jelenlegi helyzetértékelése szerint komoly ellátási zavarok jöhetnek a globális dízelpiacon. Az árak világszerte emelkedtek a nyersolaj árakhoz viszonyítva, ami a lehetséges készletszűkösségre utalhat. Bár a piac stabilabbnak tűnik, mint a tavaly tapasztalt visszaesés során, amit Oroszország ukrajnai inváziója váltott ki, a jelenlegi helyzet más szempontból még bizonytalanabb.
A csökkenő készletek és a váratlan kínálati korlátozások vagy keresleti sokkok lehetősége miatt kérdéses, hogy miként változhat az ősszel a helyzet. Az aggodalmak főként Európa és az Egyesült Államok atlanti partvidékét érintik, vagyis Magyarországon is érdemes lesz figyelni a piaci változásokat.
RÁADÁSUL AZ ÉSZAKI FÉLTEKÉN A TÉL KÖZELEDTÉVEL A FŰTÉSI SZEZON INDULÁSÁVAL FOKOZÓDIK MAJD A KERESLET, AMI TOVÁBBI NYOMÁST GYAKOROL A PIACRA.
Az üzemanyag-előállítási árrések közelmúltbeli megugrása jelentős zavarokat okozott az olajpiacokon, mivel a finomítói termelési korlátozások csökkentik a globális kínálatot, miközben az olyan kulcsfontosságú olajtermelő országok, mint Szaúd-Arábia visszavágták az olajkitermelésüket is. Északnyugat-Európában az elkövetkező hónapokban várhatóan csökkenő készletekkel kell számolni a dízelüzemanyag-típusú üzemanyagból, ami ellátási szűkületet okoz.
EZT A HELYZETET TOVÁBB SÚLYOSBÍTJA, HOGY A JELENLEGI KÉSZLETEK MÁR MOST IS ALACSONYABBAK A TÖRTÉNELMI NORMÁKNÁL, ANNAK ELLENÉRE, HOGY ÉVES SZINTEN EMELKEDTEK.
Ennek oka elsősorban az, hogy a főbb olajtermelők – köztük Szaúd-Arábia és Oroszország – termeléscsökkentése következtében a kevésbé sűrű nyersolajra való áttérés, ami a dízelüzemanyag alacsonyabb hozamát eredményezi.
Kínára is sok szakértő figyel, mivel a pekingi vezetés új üzemanyag-exportkvóták bevezetését tervezi, amelyek esetleg némi enyhülést hozhatnak a feszült piaci helyzetben. Bár a bőséges kínai áramlás enyhíthetné a helyzetet, bizonytalan azonban, hogy érdemi enyhülést hoz-e, mivel egyáltalán nem biztos, hogy az ázsiai korlátozza a fogyasztást, mivel a dízelkereslet növekedésének hála megugrott a belföldi fogyasztás, ami ellensúlyozza az ingatlanpiac veszteségeit.
Az Egyesült Államokban a dízel kiskereskedelmi ára július vége óta folyamatosan emelkedik, olyannyira, hogy augusztusban a dízel inflációhoz való hozzájárulása meghaladta a benzinét. Az amerikai finomítók pedig egyelőre képtelenek tartani a lépést a kereslettel, ráadásul a készletek felhalmozására készültek a nyár folyamán.
Mivel a személygépjárművek és a szállítmányozásban használt kamionok és vonatok, valamint hajók legfontosabb üzemanyaga a dízel, így ez inflációs nyomást is helyezhet az európai és amerikai gazdaságokra. Még aggasztóbb, hogy a mezőgazdasági termelésben, de az építőiparban és az energiatermelésben is nagyon fontos ez az üzemanyagfajta.
A jelenlegi helyzetben a fedezeti alapok közül egyre több fogad a további komoly áremelkedésre, amit jól példáznak a Nymex gázolajra vonatkozó hosszú távú pozíciók is, amelyek augusztusban 18 hónapos csúcsra szaladtak fel. A gázolajhiány és az ársokkok miatti növekvő aggodalom szélesebb körű következményekkel jár a kormányok és az iparágak számára, amint azt a tavalyi magas gázolajárak miatt Ázsiában tartott kamionsztrájkok is mutatják.