Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Egyre égetőbb a szakemberhiány az oktatásban: több tízezer diák nem jut segítséghez az iskolákban


Nemcsak tanárhiány nehezíti az iskolák dolgát: legkevesebb 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkatársat (NOKS) kellene alkalmazni a köznevelési intézményekben ahhoz, hogy legalább a hatályos jogi előírásoknak megfeleljen a dolgozók száma – írta a Népszava a Budapest Intézet elemzése alapján, ami a Civil Kollégum Alapítvány megrendelésére készült.

Fotó: hvg.hu

Jelenleg 36 ezren dolgoznak teljes állásban és kb. háromezren félállásban vagy szerződéssel ebben a státuszban. NOKS státuszt kaphat például a pedagógiai vagy gyógypedagógiai asszisztens, a pszichopedagógus, a titkár, a dajka, a könyvtáros, a rendszergazda vagy a takarító is.

Az üresen maradt pozíciókkal járó többletfeladatokat főként a pedagógusok látják el, ha mégsem, akkor ezek ellátatlanul maradnak. A legnagyobb problémát az oktatás-nevelés területén a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya jelenti, ők tudják ugyanis segíteni a tanulási nehézségekkel, zavarokkal küzdő vagy sajátos nevelési igényű gyerekeket, akikből ráadásul évről évre többet diagnosztizálnak – a 2022/2023-as tanévben 102,2 ezer tanuló kapott már SNI-s diagnózist.

Az elemzés szerit nem meglepő, hogy nincs túl nagy lelkesedés a pálya iránt: jelenleg egy heti 40 órát dolgozó, szakképzett pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot, vagyis jelenleg nettó 197 ezer forintot kap havonta. A szakszervezetek emiatt az ő bérükért is küzdenek, azt szeretnék elérni, hogy a fizetésük legalább a garantált bérminimum 130 százalékára emelkedjen.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük